تدریس مبانی حقوق در دبیرستان‌های سعودی

دمام: إیمان الخطاف

سیستم آموزشی سعودی برای هم‌سو شدن با نیازهای زمانه و فعال کردن مهارت‌های نوشتن، نقد و تحلیل نزد دانش‌آموزان، از لحاظ محتوایی جهشی بزرگ خواهد داشت.
به گزارش «الشرق الاوسط»، محمد الزغیبی مدیر اجرایی شرکت توسعه خدمات آموزشی اعلام کرد که درس املا و خط مجدداً در دوره ابتدایی آموزش داده خواهدشد که نه تنها از طریق کتاب آموزشی بلکه با کمک انیمیشن و برنامه هوشمندی که تمام متن‌های آن از چشم‌انداز ۲۰۳۰ برگرفته شده‌است به آنها کمک خواهدکرد که املا و خط را تمرین کنند.
بنابر گفته‌های وی، قرار است در مرحله دبیرستان نیز درسی برای مهارت‌های تفکر انتقادی و فلسفه آموزش داده‌شود که سعودی اولین کشور عربی است که نسخه عربی آن را ارائه می‌دهد.
در واقع این درس قرار است در ۶۰ کشور جهان نیز در دوره دبیرستان آموزش داده‌شود.
قرار است درسی تحت عنوان «قانون در زندگی ما» نیز به دروس دبیرستان اضافه شود که دانش‌آموز به وسیله آن می‌تواند با ماهیت قانون و سازمان‌های حقوقی کشور آشنا شود.
صالح الخزیم معاون سازمان ملی توسعه زبان عربی، طرح بهبود مهارت‌های خواندن و نوشتن را طرحی بزرگ عنوان کرد.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد: اجرای آزمایشی این طرح در تعدادی منطقه و استان از طریق آکادمی‌های تابستانی فعال در بهبود مهارت املا و خط شروع شد و متخصصان نتایج آن را بررسی کردند.
سراج علاف خطاط سعودی که دارای مجوز از حرم مکی است در گفتگو با «الشرق الاوسط»، این تصمیم را باعث بازگشت خط عربی به عظمتش دانست و آمادگی مربین برای آموزش این درس و همچنین استفاده از تکنیک‌های جدید را برای تدریس آن ضروری برشمرد.
اضافه کردن درس‌های فلسفه و حقوق به دوره دبیرستان نیز با استقبال روبرو شد و ۲۰۰ معلم و ۳۴ ناظر برای اجرای آن در ۲۰۰ مدرسه در حال آموزش هستند.
احمد العیسی وزیر آموزش سعودی نیز اوایل هفته جاری طرح مهارت تفکر انتقادی و فلسفه را برای معلمان شروع کرد تا از ابتدای ترم دوم سال جاری تدریس آن در مدارس آغاز شود.