رسانه ها در ایران به نقل از منابع رسمی آمار قابل توجهی را درباره مبتلایان به ایدز در این کشور اعلام کردند، و این در حالی است که برداشت مردم ایران در برخورد با چنین اخبار و آماری اینست که آمار رسمی تنها نوک کوه یخ را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از افزایش ۱۳ برابری آمار مبتلایان به ایدز از سال ۸۰ تا کنون خبر داده و گفته است: در سال ۸۰، ۴۰۳ نفر به ایدز مبتلا بودند اما امسال شمار افرادی که وارد مرحله بیماری شده اند به ۵ هزار و ۴۱۱ نفر رسیده است.

سید حسن موسوی چلک به مناسبت روز جهانی ایدز گفت: بر اساس آمار اعلام شده در دنیا حدود ۷۵ میلیون نفر افراد مبتلا به اچ.آی.وی و ایدز شناسایی شده اند. در حالی که این آمار در سال ۲۰۰۰ میلادی (سال۱۳۸۰ ه.ش) حدود ۴۰ میلیون نفر بود. در حال حاضر در ایران تعداد این افراد به ۲۷۰۴۱ نفر می رسد. آماری که اگر حداقل با ضریب ۴ محاسبه شود به بیش از ۱۰۰ هزارنفر می رسد در حالیکه آمار این افراد در سال ۱۳۸۰ تعداد۳۶۸۸ نفر بود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد: فعال ترشدن مراکزی که این افراد مراجعه می کنند از قبیل مراکز ارائه کننده خدمات به معتادین را می توان یکی ازدلایل این افزایش دانست. این افرایش آمار افراد شناسایی شده در ایران طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت، «حدود ۹ برابر میانگین در دنیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ است» که باید پذیرفت بسیار نگران کننده است.

به گفته وی، طبق همین آمار در ایران در سال ۱۳۸۰ حدود ۴۰۳ نفر وارد مرحله بیماری شده بودند. این رقم اکنون ۵۴۱۱ نفر است. همچنین در سال ۸۰، ۳۶۴ مورد فوتی به دلیل این بیماری داشتیم که این رقم اکنون به ۵۰۰۰ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت ایران هم هفته گذشته اعلام کرد شیوع ایدز در میان کودکان خیابانی و کار تهران ۴۵ برابر سایر افراد جامعه بوده است.

آخرین آماری که سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل متحد، از شیوع ایدز در جهان منتشر کرده نشان می‌دهد رشد این بیماری در میان بزرگسالان از سال ۲۰۰۱ تاکنون تنها یک‌سوم بوده و به بیش از دو میلیون نفر رسیده است، در حالی که تعداد مبتلایان ایدز در ایران با رشدی حدود ۹ برابر از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر به بالغ بر ۲۷ هزار نفر رسیده است.

نموداری هم که در وب‌سایت مرکز ایدز سازمان ملل متحد منتشر شده، نشان می‌دهد آمار مبتلایان به ایدز در ایران در دهه ۱۹۹۰ میلادی رشد بسیار اندکی داشته، اما از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ این آمار روند صعودی شدیدی داشته است.

از سوی دیگر بر اساس اظهارات مقامات بهداشتی در ایران الگوی انتقال ایدز در این کشور رو به تغییر است و روابط جنسی رفته‌رفته به عامل مسلط تبدیل می‌شود، به‌ طوری که در سال ۱۳۸۰ روابط جنسی تنها ۱۰ درصد عامل انتقال بیماری ایدز بوده، اما در سال ۱۳۹۱ این رقم به ۳۳ درصد رسیده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره محدودیت ارائه وسایل پیش‌گیری از بارداری در ایران منتشر شده بود که از توصیه‌های رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت کشور ناشی می‌شود.

این محدودیت‌ها شامل محافظ بهداشتی (کاندوم) نیز می‌شود، چنان‌ که دولت پیشین ایران آن را کالای لوکس و غیرضروری شمرد و واردات این کالا به کشور را ممنوع ساخت.

وزارت بهداشت ایران طبق یک روال معمول هر ۳ ماه یکبار آخرین آمار موارد شناسایی و ثبت شده مبتلا به HIV را اعلام می‌کند اما آخرین آماری که اعلام کرده مربوط به آمار ثبت شده تا پایان سال ۹۰ است که ۲۴ هزار و ۲۹۰ نفر مبتلا را نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار ۹۰٫۸ درصد این مبتلایان مرد و ۹٫۲ درصد زن هستند. از اینان ۳۴۵۵ نفر مبتلا به بیماری ایدز (وارد فاز بیماری شده) شده و ۴۷۲۲ نفر از افراد مبتلا نیز فوت کرده‌اند. حدود ۴۶ درصد از این مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند.