افزایش شمار کشته‌شدگان «اعتراضات نان» در سودان و اعلام وضعیت اضطراری

اعلام وضعیت اضطراری و تعطیلی مدارس در استان نیل سفید… به آتش کشیدن نهادهای دولتی در چندین شهر

اعتراضات نان در سودان بار دیگر روز گذشته برای سومین روز متوالی از سرگرفته شد و به شهرهای دیگری نیز سرایت کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، تظاهرکنندگان خشمگین در شهر «ربک» مرکز استان نیل سفید اقدام به آتش کشیدن چند نهاد دولتی کردند، یکی از این نهادها ساختمان حزب حاکم بود که باعث شد مقامات این استان وضعیت اضطراری را در این استان اعلام کنند.
تاکنون ۵ استان در این کشور به دلیل شروع اعتراضات، وضعیت اضطراری اعلام کردند.
شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به ۱۰ تن افزایش یافت و از زمان آغاز آن تاکنون به ۱۷ نفر رسیده‌است. شهرهای «الابیض» در غرب کشور، کوستی در جنوب، خارطوم و عطبره در شمال، قضارف و پورتسودان در شرق، شاهد اعتراضات خشونت‌آمیزی بودند.
مقامات سودانی در پی این اعتراضات، مدارس و دانشگاه‌های شهر خارطوم را تا اطلاع ثانوی تعطیل و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کردند.
نیروهای امنیتی و پلیس نیز ناآرامی‌ها در خیابان‌های پایتخت که پس از برگزاری نماز جمعه شروع شده بود را با گاز اشک‌آور متفرق کردند. اما مجدداً شب گذشته خیایان‌های خارطوم شلوغ شد.
به گفته شاهدان عینی، اعتراضات و تظاهرات مردمی در مناطق مختلف شهر خارطوم تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت، به گونه‌ای که پلیس مجبور شد مسیرهای اصلی را ببندند و مسیرهای فرعی را جایگزین کند.
بشار ارور سخنگوی دولت و وزیر رسانه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد؛ «باوجود تظاهرات خشونت‌آمیز در شهرها، نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان به «شیوه‌ای متمدنانه» برخورد کردند و از سرکوب آنها امتناع ورزیدند چراکه اعترضات حق قانونی شهروندان است».
وی افزود: «دولت به بحران موجود اعتراف کرده و به دنبال راه حل است»، اما طولی نکشید و پس از چند ساعات، اعلام کرد که «تظاهرات مردم از مسیر مسالمت‌آمیز بودن خارج شده‌است و برخی «نفوذی‌ها» اقدام به اعمال خرابکارنه ضد نهادهای دولتی، امنیتی، اماکن عمومی و خصوصی کردند و آنها را به آتش کشیدند».

الشرق الاوسط:
Related Post