رومانی درخواست آنکارا برای استرداد روزنامه‌نگار ترک را رد کرد

آنکارا: سعید عبدالرزاق

مقامات ترکیه در چارچوب «کمپین پاکسازی» که از اوائل کودتای نافرجام ترکیه در اواسط ژوئیه ۲۰۱۶ آغاز شد، بار دیگر تعداد زیادی از افراد ارتش این کشور در رتبه‌های مختلف نظامی را دستگیر کرد. ترکیه جنبش «خدمت» وابسته به فتح‌الله گولن را به انجام این کودتا متهم کرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، دادستان‌های عمومی مسئول بررسی و تحقیق در کودتای نافرجام، روز گذشته دستور دستگیری ۲۶۷ نفر که اکثراً از افراد نیروهای مسلح بودند را صادر کردند.
در این میان، تعدادی از افسران ارشد ارتش و مسئولین و کارمندان شرکت‌های صنایع دفاعی نیز به تهمت ارتباط یا جنبش گولن که از سوی مقامات ترکیه به عنوان یک «سازمان تروریستی» شناخته شده، دستگیر شدند.
پس از کودتای نافرجام تاکنون هزاران نظامی و غیرنظامی دستگیر شدند که برخی از آنها به اتهام ارتباط با گولن، بازداشت و برخی دیگر نیز از کار خود اخراج شدند.
گولن که از سال ۱۹۹۹ تا کنون در ایالت والنسیای آمریکا زندگی می‌کند، یکی از نزدیکترین متحدان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و حزب «عدالت و توسعه» بود.
گولن تاکنون بارها ارتباط خود با کودتا را رد کرده و خواستار تحقیقات بی‌طرفانه بین‌المللی در این زمینه شد.
بر اساس آمار رسمی، تعداد افراد زندانی و بازداشت‌شده در زندان‌های ترکیه به بیش از ۲۶۰ هزار نفر رسیده‌است. این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل اخیراً خواستار پایان دادن به نقض حقوق بشر و اقدامات مقامات ترکیه علیه مخالفان نظام و مدافعین حقوق بشر، تحت عنوان «امنیت ملی» شد.
در همین راستا، دادگاه تجدیدنظر رومانی، روز گذشته در حکمی درخواست ترکیه در خصوص تحویل کمیل دمیرکایا، روزنامه‌نگار ترک، به تهمت ارتباط با تروریسم و جنبش گولن را رد کرد. این رونامه نگار با روزنامه «زمان رومانی» همکاری می‌کرد.
دمیرکایا در ۵ دسامبر جاری، بنا به درخواست مقامات ترکیه در خصوص عضویت وی در سازمان‌های جنایتکار تروریست، در رومانی دستگیر شد.
گفتنی است این روزنامه‌نگار که دو سال پیش و پس از بسته شدن روزنامه «زمان» در ترکیه، به رومانی فرار کرده بود، ضمن رد اتهامات وارده به خود در زمینه ارتباط با تروریسم، از مقامات رومانی خواست وی را به ترکیه تحویل ندهند، چرا که عدالت در ترکیه وجود ندارد.