به دنبال آرامش نسبی دو روزه حمله موشکی رژیم سوریه به حومه های حماه و ادلب در شمال و مرکز کشور افزایش یافت. فرماندهان پایگاه نظامی حمیمیم روسیه در سوریه از عملیات نظامی حکومت سوریه در این مناطق خبر دادند.

یک فرمانده نظامی در ارتش آزاد سوریه در استان ادلب روز شنبه (۱۷ سپتامبر) گفت «دو شهر الخوین و فرجه و روستای ام الخلاخیل در حومه جنوب شرقی ادلب مورد حمله توپخانه ای و موشکی نیروهای حکومتی مستقر در روستای ابو عمر قرار گرفت. دو نفر در جریان این حمله زخمی شدند و املاکشان تخریب شد.»

فرماندهی پایگاه نظامی روسیه حمیمیم در صفحه های شبکات اجتماعی اش اعلام کرد «موسکو زیر بار خواسته های کشورهای غربی در مورد جلوگیری از حمله زمینی نیروهای حکومتی به استان ادلب در شمال سوریه نمی رود. به تعویق افتادن این حمله به معنای لغو آن نیست. این عملیات برای ریشه کن کردن تروریسم انجام می گیرد. نیروهای حکومتی حق دارند تا در هر جای خاک سوریه بخواهند دست به عملیات نظامی بزنند.»

یک فرمانده میدانی وابسته به حکومت به خبرگزاری آلمان گفت «نیروهای حکومتی آماده حمله نظامی به ادلب و حماه هستند و آنها تسلیحات سنگین در اختیار دارند.»

او افزود «ده ها هزار نیرو و تجهیزات نظامی در یک ماه گذشته به جبهه های نبرد در حومه شمالی حماه و ادلب ارسال شده است». او گفت «وزیر دفاع سوریه روز گذشته از جبهه الخوین و حومه غربی ادلب بازدید کرده که همین بیانگر نزدیک شدن زمان عملیات نظامی زمینی است.»

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه گفت «شهرها و روستاهای الخوین و ام جلال و الزرزور و الفرجه در حومه جنوب شرقی ادلب مورد حمله موشکی و توپخانه ای رژیم سوریه قرار گرفتند اما خبری از تلفات مادی گزارش نشده است. یکی از نیروهای حکومتی در حومه حماه بر اثر حمله چند روز پیش به بخش هایی در شمال حومه حماه کشته شد. ۵۵ نفر از ۱۵ اوت تا ۱۵ سپتامبر کشته شده اند که در این میان سه غیر نظامی از جمله دو کودک در حمله هوایی و بشکه های انفجاری نظام سوریه و ۱۵ غیر نظامی از جمله ۵ کودک و دو زن در حمله توپخانه ای و موشکی رژیم در مناطق آتش بس ترکیه و روسیه در ادلب و حماه و حلب کشته شده اند. ۱۷ شهروند غیر نظامی از جمله ۷ کودک و ۴ زن در جریان بمباران جنگنده های روسیه جان خود را از دست دادند.

او افزود «همه قربانیان این حمله ها از ادلب و حماه و حلب و اغلب آنها در ادلب و حماه بودند. ۸ نفر از نیروهای اپوزیسیون و اسلامگرایان در حمله هوایی نیروهای نظام به حومه های ادلب و حماه کشته شدند. ۱۲ نفر از جمله ۶ کودک و ۵ زن در جریان حمله موشکی گروه انصار التوحید به شهر محرده تحت کنترل نیروهای حکومتی در حومه شمال غربی حماه جان خود را از دست دادند. پرتاب خمپاره به شهر حلب منجر به زخمی شدن ده ها نفر شد.