اگر بریتانیا بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج شود احتمال تهدیدهای امنیتی وجود دارد

وزیر خارجه سابق انگلیس در مقالات هفتگی‌اش که در نشریات محافظه‌کار منتشرمی‌شوند، ازفرصت استفاده می‌کند تا انتقادهای تندی را متوجه طرح دولت درباره “بریکست” و نخست وزیر “ترزا می” کند. زبان جانسون در مقاله دیروزش که در روزنامه “میل آن ساندی” منتشرشد، آتش جنگ لفظی را تندتر کرد. هجومی که پس از کناره‌گیری‌اش از دولت در ماه جولای گذشته به طرح “می” آغاز کرد.

جانسون می‌گوید، طرح می برای روابط تجاری پس از بریکسیت بسیار شبیه به “کمربند انتحاری” است که دکمه فشاری‌اش را تقدیم اتحادیه اروپا کرده‌است. جانسون که خود را به عنوان گزینه احتمالی جایگزین نخست وزیر محافظه کار نشان می‌دهد، طرح می را به صراحت رد کرده که به گفته فرانس پرس بارها و رسما خواستار حفظ روابط تجاری محکم میان انگلیس و اتحادیه اروپا پس از خروج از آن اتحادیه است که قرار است ۲۹ مارس از آن خارج شود.

نخست وزیر، با این پیشنهادها نگرانی بعضی طرفداران “خروج قوی” از اتحادیه اروپا را برانگیخته و مایه تردید بعضی مقامات اتحادیه اروپا شده که شک دارند چنین طرحی قابلیت اجرا داشته باشد. جانسون درمقاله‌اش می‌افزاید:” دور قانون بریتانیا کمربند انتخاری بستیم و دکمه فشار را به دست میشل بارنیه دادیم”. بارنیه رئیس گروه مذاکره کنندگان اتحادیه اروپاست.

جانسون با ابراز تأسف می‌نویسد:” تاکنون بروکسل در هرمرحله از مذاکرات به آنچه خواسته رسیده. با جدول زمانبندی اتحادیه اروپا موافقت کردیم. قبول کردیم۳۹ میلیارد پوند بپردازیم بدون آنکه چیزی به دست بیاوریم”. او از این کار به “برگه تسویه طلاق” از اتحادیه تعبیرکرده و گفته:” حالا با پیشنهاد طرح می، ما آماده پذیرفتن دائمی تدابیرآنها هستیم و چیزی برای گفتن نداریم. این خوارکردن است”.

برخی نمایندگان حزب محافظه کار از زبان جانسون در مقاله اخیرش انتقاد کرده‌اند که طرح را با تعابیر”شایسته دلسوزی” و “ضعیف” توصیف کرده بود. همچنین وزیر کشور، ساجد جاوید، همکار سابقش را به بکارگیری “زبان معتدل” دعوت کرد.

همزمان وزیر خارجه جدید جرمی هانت، در همان روزنامه مقاله‌ای نوشته و اعضای حزب محافظه کار را به حمایت از ترزا می در برابرفشارهای رو به افزایش فراخواند. این دعوت درپی تأکید ۲۰ نماینده محافظه کار برمخالفت خود با طرح می برای بریکست در هفته گذشته، عنوان شد.

این دومین هجوم جانسون به می در یک هفته است. دوشنبه گذشته در مقاله هفتگی‌اش در روزنامه دیلی تلگراف نوشت که بریتانیا ” به جنگ رفت در حالی که پرچم سفید بالای برجک تانک فرماندهی تکان می‌خورد”. او در ادامه می‌نویسد:” می‌ترسم نتیجه قطعی پیروزی اتحادیه اروپا باشد”. جانسون اضافه کرده” رسوایی… نه اینکه ما شکست خوردیم، بلکه ما حتی تلاش نکردیم”.

درپاسخ به جملات جانسون، سخنگوی رسمی می گفت:” بوریس جانسون به دلیل همین طرح استعفا کرد. فکرجدیدی در مقاله وجود ندارد تا به آن پاسخ داده شود”. او ادامه داد:” در این برهه زمانی آنچه بدان نیاز داریم رهبری قاطع و طرح دقیق است و این درست همان چیزی است که با وجود این نخست وزیر و این طرح، کشور از آن برخورداراست”.

بحرانی که بریتانیا از سرمی‌گذراند، به پیامدهای بریکست و مبارزات حزبی و جنگ‌های لفظی محدود نمی‌شود، بلکه در خود نگرانی از ناآرامی‌هایی است که شهروندان عادی را شامل می‌شود. بعد ازانتشار گزارش‌هایی درباره ذخیره دارویی و غذایی موجود دربازارهای بریتانیا و کاهش آنها پس از خروج لندن از اتحادیه اروپا بدون توافقی که روابط آینده را تنظیم کند، روزنامه ساندی تایم سندمحرمانه‌‌ای از نیروهای پلیس را منتشرکرده که درآن از احتمال وقوع ناآرامی‌های امنیتی خبرمی‌دهد.

براساس این سند، نیروی پلیس نگران است مبادا کمبود مواد غذایی و کالا از جمله انواع دارو، به “آشوب مدنی که به ناآرامی‌های گسترده می‌کشد” منجر شود و سه ماه طول بکشد. ممکن است پیش از شروع بریکست در نیمه شب ۲۹ مارس ۲۰۱۹ آغاز شود.

این روزنامه انگلیسی می‌نویسد، این سند محرمانه را مرکز هماهنگی وابسته به پلیس ملی تهیه کرده است. مرکز در این سند نسبت به احتمال افزایش جرم درکشور از جمله سرقت مسلحانه هشدار می‌دهد. همچنین براساس این سند، “به احتمال زیاد از ارتش کمک گرفته شود”.

وزیر کشور ساجد جاوید در پاسخ به مدیریت رادیوی انگلیس گفته، انتظار ندارد بدون توافق، بریکست اتفاق بیفتد. او همچنین تأکید کرد” لازم است درهرحال برای همه احتمالات آماده باشیم”.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته بریتانیا از ۳۰ مارس ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج می‌‌شود، اما پیش از آن باید لندن و بروکسل در باره آینده روابط به توافق برسند.