افزایش تنش میان گروه های سیاسی لبنان به دلیل نشست اقتصادی سران عرب

آماده سازی مقدمات نشست بیروت آغاز شد

لبنان چشم به انتظار نشست اقتصادی سران عرب و کنفرانس سیدر برای بهبودی شرایط اقتصادی است

بیروت – یوسف دیاب

پیشنهاد تعویق نشست اقتصادی سران عرب که توسط نبیه بری رییس مجلس لبنان مطرح شد جنجال آفرین شد. این نشست نوزدهم ژانویه (۲۹ دی) در بیروت برگزار می شود. طرح نبیه بری به نگرانی برخی گروه های سیاسی درباره از دست رفتن فرصت برگزاری نشست در بیروت و بهره برداری نتایج سیاسی و اقتصادی آن دامن زده است.
به گزارش الشرق الأوسط، بری پیشتر گفته بود که اول باید تکلیف حضور یا عدم حضور سوریه در این نشست روشن شود و بعدا اجلاس اقتصادی سران عرب تشکیل گردد. این در حالیست که منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان به الشرق الاوسط گفتند «این نشست در زمان و مکان تعیین شده برگزار خواهد شد».
نشست اقتصادی سران عرب به سه دلیل عمده مورد توجه مقام های رسمی لبنان قرار دارد: یکم: لبنان در کانون توجه جهان عرب قرار می گیرد. دوم: کشورهای خلیج عربی به حضور و ارائه کمک مالی به لبنان در نشست «سیدر» تشویق می شوند. سوم: از سرگیری سرمایه گذاری کشورهای عربی در لبنان که در شرایط بحرانی کنونی کشور مهم به نظر می رسد.
رائد خوری وزیر اقتصاد و تجارت دولت موقت لبنان به الشرق الاوسط گفت «اجلاس اقتصادی سران عرب یک فرصت سیاسی و اقتصادی برای لبنان به شمار می رود. لبنان باید این فرصت را غنیمت شمرده و از دست ندهد. لبنان بخشی از جهان عرب و عضو اتحادیه عرب است. نشست این دوره در کشوری برگزار می شود که سیستم اقتصاد آزاد دارد. بنابراین، نباید این نشست را به هر دلیل و انگیزه ای لغو کرد».
لبنان با توجه به نبود رشد اقتصادی و رشد کسری بودجه و افزایش بیکاری و افزایش بدهی عمومی در شرایط اقتصادی بدی قرار دارد. بدهی لبنان از مرز ۸۰ میلیارد دلار عبور کرد.
رائد خوری در خصوص مقابله با این مشکلات اقتصادی افزود «باید از توجه کشورهای عربی به لبنان استفاده کنیم. کشورهای عربی می خواهند که لبنان با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانایی بخش خصوصی این کشور به عنوان بازیگر عمده در بازسازی سوریه مطرح شود. خب، ما به دلایل یاد شده هم که شده نباید فرصت برگزاری این اجلاس در بیروت را در وقت تعیین شده از دست بدهیم.»
دکتر مروان اسکندر کارشناس مالی و اقتصادی به الشرق الاوسط گفت «آقای بری و برخی نیروهای سیاسی از این بیم دارند که مبادا اجلاس سران عرب به دلیل غیبت برخی رهبران و سران عرب و محدود شدن اجلاس به سفرا و وزیران امور خارجه مثمر ثمر نباشد.»
او افزود «مشکل اصلی همان دعوت حکومت سوریه به حضور در نشست است. آقای بری به دنبال این است تا از بروز مشکلاتی که به دلیل عدم حضور دولت سوریه در نشست ایجاد می شود جلوگیری کند.
همزمان با این بحث و جدل، وزرای لبنان برای مشارکت در این نشست دعوت شدند. آماده سازی برای استقبال هیات های عربی شرکت کننده در نشست در فرودگاه بین المللی رفیق الحریری در بیروت آغاز شده است.
این در حالیست که برخی منابع به الشرق الاوسط گفتند هیات آماده سازی لجستیک که معمولا پیش از هر نشست رده بالا یا اجلاس سران انجام می شود از روز پنجشنبه (۱۰ ژانویه-۲۰ دی) وارد بیروت شدند. این هیات مسئول آماده سازی مسائل لجستیک و اداری و امنیتی هستند.

الشرق الاوسط:
Related Post