افزایش تماس‌های ترکیه و آمریکا در سایه اعلام جنگ در شرق فرات

ائتلاف ضد داعش عملیات نظامی در شرق فرات را غیرعقلانی برشمرد

آنکارا: سعید عبدالرازق

در سایه اعلام آمادگی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای جنگ کشورش با «یگان‌های مدافع خلق» کُرد در شرق فرات، تماس‌های آنکارا و واشینگتن افزایش یافته و انتظار می‌رود که براساس توافقنامه نقشه راه‌ها که میان دو کشور در ژانویه امضا شد، در صورت عدم خارج کردن «یگان‌های مدافع خلق» کُرد از منبج توسط آمریکا، در این شهر مداخله نظامی صورت بگیرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، بنابر اعلام ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان شب جمعه با همتای آمریکایی خود ترامپ در خصوص نگرانی‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم در سوریه تماس داشت.
خبرگزاری آناتولی نیز به نقل از منابعی در ریاست‌جمهوری، اعلام کرد اردوغان و ترامپ بر همکاری مؤثر در سوریه توافق کردند.
پنجشنبه گذشته نیز مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بعد از اعلام عملیات نظامی در شرق فرات، با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو تماس تلفنی داشت.
در همان روز یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش ترکیه نیز طی تماسی تلفنی منافع امنیی دوجانبه آمریکا و ترکیه را از جمله در برج‌های مراقبتی مرزهای ترکیه و سوریه، با همتای آمریکایی خود جوزف دانفورد بررسی کرد.
بر اساس بیانیه‌ای که پاتریک رایدر سخنگوی ستاد کل فرماندهی ارتش آمریکا روز پنجشنبه منتشر کرد، دانفورد با گولر در خصوص منافع مشترک از جمله برج‌های مراقبتی تازه تأسیس در شمال شرقی سوریه تماس داشت.
رایدر توضیح داد که دانفورد به گولر تأکید کرد برج‌های مراقبتی آمریکایی برای جلوگیری از تهدیدات احتمالی سوریه برای ترکیه است و ترکیه و آمریکا به عنوان هم‌پیمانانی در ناتو سالها است که روابط نظامی قوی و پیوسته دارند.
وی افزود: دانفورد مجدداً بر پایبندی آمریکا به تلاش‌های خود برای هماهنگی با ترکیه در جهت تحقق ثبات در شمال شرق سوریه تأکید کرد.
در این میان، برت مک گورک نماینده ویژه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحد آمریکا در ائتلاف ضد داعش ضمن اینکه هرگونه عملیات نظامی از جانب ترکیه در شمال سوریه را غیر عقلانی توصیف کرد، تأکید کرد ایالات متحده آمریکا در خصوص نگرانی‌های ترکیه از مرزها با آن همکاری می‌کند.
مک گورک روز گذشته (شنبه) در نشستی در کنفرانس بین‌المللی دوحه در خصوص سؤالی راجع به تماس تلفنی ترامپ و اردوغان به دلیل عملیات نظامی در شرق فرات گفت: تماس آنها بسیار مهم و سازنده بود، ما با ترکیه در خصوص نگرانی‌هایش در مرزها همکاری می‌کنیم. ما مسئولیت بزرگی برای ضمانت امنیت هم‌پیمانان خود در ناتو داریم. هرگونه عملیات نظامی در شمال سوریه غیر عقلانی است.
وی ادامه داد: ما در شرف نابود کردن داعش هستیم و این همان چیزی است که در این مرحله بر روی آن تمرکز می‌کنیم بنابراین حمله علیه داعش را می‌توان طی ماه‌های آینده به پایان رساند. داعش ۴۰ هزار مبارز از همه جای جهان داشت اما اکنون نیروهای باقیمانده آن، مناطق کوچکی در شرق فرات را تحت کنترل خود دارند.
از سوی دیگر، روزنامه حریت ترکیه روز گذشته از ۶ گزینه‌ای سخن به میان آورد که ارتش ترکیه برای عملیات خود در شرق فرات در حال بررسی آن است که یکی از آنها حمله به مناطق تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق» کُرد به جای حمله گسترده‌است.
این روزنامه از منابعی نظامی نقل کرد که هجوم گسترده ترکیه به مرزهای آن با سوریه که ۵۰۰ کیلومتر است به دلیل گستردگی آن بعید است بنابراین ترکیه ممکن است حمله‌های کوچک‌تری به مناطق کوچکی که «یگان‌های مدافع خلق» کُرد در سوریه در دست دارند، داشته باشد.
براساس گفته‌های این منابع، گزینه‌های دیگری نیز در حال بررسی است که استفاده از ارتش آزاد سوریه در منطقه حرابلس برای حمله یکی از آنهاست.
این منابع همچنین اظهار کردند شهر عین العرب که تحت کنترل کُردها است و سال ۲۰۱۴ از داعش پاکسازی شد نیز ممکن است یکی از هدف‌های حمله باشد.
از دیگر سناریوهایی که ارتش ترکیه در حال بررسی آن است استفاده از شهرهای ترکیه در جنوب شرقی اکجه، جیلان پینار و دیگر نقاط ورود به سوریه برای حمله است.
در این میان، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه مصداقیت توصیف این کشور از جانب آمریکا به عنوان «هم‌پیمان» را زیر سؤال برده و به حمایت واشینگتن از حزب اتحاد دموکراتیک که «یگان‌های مدافع خلق» کُرد و حزب کارگران کردستان بخش نظامی آن هستند، اشاره کرد.
وی آمریکا را متهم به حمایت از گروه‌های تروریست در مرزهایش کرد که از جمله آنها «یگان‌های مدافع خلق» کُرد و حزب کارگران کردستان هستند.

الشرق الاوسط:
Related Post