دارو، یکی از مهم ترین اقلام وارداتی ایران از آمریکا است - عکس از خبرگزاری فرانسه

دارو، یکی از مهم ترین اقلام وارداتی ایران از آمریکا است – عکس از خبرگزاری فرانسه

ارزش صادرات کالاهای مختلف از آمریکا به ایران در شهریورماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ماه گذشته ۲۲۹۷ تن کالا به ارزش ۱۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۶۵۷ دلار از ایالات متحده آمریکا به ایران وارد شده است که ارزش آن ۴۰ درصد بیش از واردات ایران از آمریکا در شهریورماه سال ۱۳۹۲ است.

در شهریور سال گذشته به رغم واردات ۲۷۲۰ تن کالا از آمریکا به ایران، ارزش آن ۱۰ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۵۰۴ دلار برآورد شده بود.

این نخستین بار در ماه های اخیر نیست که اخبار و گزارش هایی حاکی از افزایش ارزش تجارت ایران و آمریکا منتشر می شود.

وب سایت دفتر آمار آمریکا پیش از این هم نوشته بود که در ماه مارس سال جاری میلادی مجموع تجارت ایران و آمریکا در روندی رو به رشد از نظر ارزشی به ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش حجم واردات از ایالات متحده آمریکا در شش ماهه نخست سال جاری نیز ۸۲۴۲ تن به ارزش ۶۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۹۹۸ دلار بوده است.

به این ترتیب واردات از آمریکا در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رغم کاهش ۳۵ درصدی از لحاظ وزنی، از لحاظ ارزش بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است.

در همین حال گزارش های اداره آمار آمریکا حاکی است که ایران از ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ به این سو تقریبا صادراتی به آمریکا نداشته و فقط واردکننده از این کشور بوده است.

بر اساس آمارهای دفتر آمار آمریکا، ایران در سال گذشته میلادی تنها دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به آمریکا صادرات داشته است حال آنکه واردات ایران از آمریکا در این سال ۳۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود.