سوسن الابطح

تهمت‌های زیادی که بر علیه خانم مینگ وان تشو، مدیر شرکت بزرگ «هواوی»، گفته می‌شود و بعدها بازداشت او در کانادا، تنها یک حقله‌ای است از زنجیره جنگی دیوانه‌وار میان چین و آمریکا، بر سر پیشرفت‌های تکنولوژیک و تبعات و پیامدهای جهانی آن.
آمریکا در این روزها احساس می‌کند که باید کارهای بزرگی را انجام دهد تا در برابر رقابت تکنولوژیک کنونی پیروزی از آن او باشد و مقام نخست خود را حفظ کند. جالب است بدانیم در یکی از پژوهش‌های فرانسوی، در زمینه پیشرفت نسل پنجم ارتباطات، چین جایگاه نخست را داشت و پس از آن کره جنونی قرار گرفت و آمریکا در مقام سوم جای گرفت. شاید همین مسئله حساسیت این کشور را بیشتر کرده است.
اضافه بر این در خصوص آنچه «تکنولوژی همه اشیا» نامیده می‌شود، یعنی تکنولوژی که به موجب آن از راه دور بر اشیایی مانند کامپیوتر و تلویزیون و غیره، کنترل اعمال می‌شود، چین مقام نخست را دارد.
رقابت سخت میان آمریکا و چین به‌قدری جنون‌آمیز پیش می‌رود که بنیانگذار سایت چینی «علی بابا» از رخدادِ یک جنگ جهانی سوم، در اثر رقابت بر مسئله تکنولوژی، هشدار می‌دهد.
او بیان کرد که تنها راهی که بدان چین می‌تواند کسری تجاری سالیانه خود را، که در اثر تبدیل چین از صادرکننده به واردکننده حادث شده، جبران کند، همین تکنولوژی است که اینک رقابت بر سر آن احتمال وقوع یک جنگ گسترده را می‌دهد.
گوهر این رقابت و مبارزه این است که چین از سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری در این زمینه به‌کار برده و برای راه‌اندازی ۸۰۰ میلیون کاربر چینی تلاش می‌کند.
شرکت هواوی نیز، که ۱۸۰ هزار کارمند دارد، درصدد است نسل جدید تلفن خود را روانه بازار کند.
در اروپا نیز که به‌نظر می‌آید تا آینده‌ای نزدیک امکان دسترسی به این تکنولوژی وجود ندارد مسئله بر سر این می‌گردد که استفاده از دستگاه‌‌هایی مانند هواوی امکان تجسس چینی‌ها را به‌حتم فراهم می‌کند. و با اینکه این نگرانی‌ها فزاینده است اما بحث همچنان در این باره داغ است و هر یک از این کشورهای غربی موضع متفاوتی اتخاذ کردند.
ایالات متحده آمریکا از حضور «هواوی و زی‌تی‌ای»، چینی به‌طور کامل ممانعت کرده است و تلاش بزرگی می‌کند تا از امتلاک شرکت‌های بزرگ این حوزه، توسط چین، جلوگیری نماید. آیا این یک جنگ ابلهانه است یا جنگی هوشمند؟ البته این یک جنگ لجام‌گسیخته است که از نشانه‌های آن دستگیری‌ها و محاکمه‌ها و تبادل تهمت‌ها و افزایش مالیات و… است.
همگان از این جنگ متضرر می‌شوند و آرمان متخصصان تکنولوژی را برای رسیدن به یگانگی در میان بشر دود می‌کند و بر باد می‌هد.
البته خیلی بر این نظرند که بشر در مقابل جادوی تکنولوژی یارای مقاومت ندارد و برای تامین پیشرفته‌ترین سیستم‌ها تلاش می‌کند، و به این دقتی نمی‌کند که این تکنولوژی پیشرفته از کجا آمده است. در مورد سرعت نسل پنجم گفته می‌شود که ۱۰۰ برابر سرعت کنونی است و این مسئله نوید تحول بزرگی در حیات بشری می‌دهد.
در پایان خالی از لطف نیست توئیت وزیر کسور لبنان برای مسائل توسعه، خانم عنایه عزالدین، را یادآوری کنم، که در سفر به ادنبره نوشته بود: سرعت اینترنت در اینجا وحشتناک زیاد است و در همه شهر به‌صورت رایگان عرضه می‌شود. امید که ما نیز به چنین چیزی دست یابیم. راست گفتند عاقلان که سرنوشت و آینده ملت‌ها را می‌توان از حجم آرزوهای مردم آن دریافت.