هنگامی که حملات ۱۱ سبتامبر سال ۲۰۰۱، که جامعه آمریکا را تکان داد، به وقوع پیوست، دوست مرحوم من، صالح العزاز، در شهر هیوستن آمریکا تحت درمان بیماری سرطان قرار گرفته بود. نگران بودیم که این اخبار بد در نتیجه خشم و اضطراب بر عموم مردم آمریکا تأثیر بگذارد و بر روابط آن جامعه با عرب ها و مسلمانان مقیم، و دانشجویان و گردشگران تأثیر منفی داشته باشد.

چند هفته پس از آن حادثه، با دوستم تماس گرفتم و از او پرسیدم آیا آزار و اذیت و یا خطری متوجه آنهاست؟ او پاسخ داد که همه اطرافیانش در محله و درمانگاه با او همدردی می کردند. برایم گفت که چگونه یکی از همسایگانش، که او را نمی شناسد، برای عیادت به خانه او آمده و به او پیشنهاد داد تا هر روز صبح که همسر دوستم او را برای ادامه درمان به درمانگاه می برد، او فرزندان آنها را به همراه فرزندانش به مدرسه برساند. تروریست ها و افراط گرایان می خواهند این گونه روابط انسان دوستانه بین مردم را از بین ببرند. پس از حوادث پاریس، داستان های خشنود کننده زیادی نیز از روابط انسان دوستانه و از دیوانگی بیش از حد افراط گرایان از هر دو طرف، گفته شد. سخنان فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در دفاع از اقلیت های مسلمان کشورش و ارتباط نداشتن آنها با تروریسم نیز تأثیر مثبت زیادی داشت. او گفت که سازمان های تروریستی مسلمانان بیش تری را نسبت به غیر مسلمانان به قتل رساندند. و هدف سازمان داعش و پیش از آن سازمان القاعده، تحریک کردن مسلمانان بر ضد غیر مسلمانان است. هدف آنها آتش افروزی در جوامع مختلط، تحت مفهموم ایجاد درگیری در هر جامعه ای است که در آن نفوذ کنند.

با این حال حوادث زیادی از سوی نژاد پرستان اتفاق افتاد که می خواهند با سوء استفاده از جنایت سازمان {القاعده یمن}، در افکار عمومی فرانسویان و غیر فرانسویان خشمگین تأثیر گذاشته و آنها را برای انتقام گیری از مسلمانان مسالمت آمیز بر انگیزند. فرانسویان رمانی کاملاً متضاد با هجوم مسلحان القاعده که منجر به کشته شدن دوازده نفر از مجله فرانسوی شده بود روبه رو شدند. در مقابل افراد مسلمان شرور، قهرمانان مسلمان نیز وجود دارند که از آنها بزرگتر هستند، مانند پلیس مسلمانی که به هنگام تعقیب تروریستها به قتل رسید، و یا دیگری که یک بقال مهاجر بود، و یک فرد مسلح به مغازه وی هجوم برد و چهار نفر خریدار را به قتل رساند. حکومت فرانسه تصمیم گرفت برای فرد مسلمان اهل مالی مراسم تجلیل بر گزار کند. زیرا او با به خطر انداختن جان خود، خریدارانی که از او کمک خواسته بودند و در بین آنها یهودی نیز بود را از دست تروریستی که به آنجا هجوم آورده بود در سردخانه مرکز خرید پنهان کرد، و دولت فرانسه با تقدیر از قهرنانی وی و منتشر کردن داستان او از طریق رسانه ها، به وی اعطای شهروندی را وعده داد.

داوطلب شدن همسایه آمریکایی دوست خدا بیامرزم صالح، برای رساندن فرزندان او به مدرسه، و آنچه بقال مسلمان فرانسوی انجام داد، تعبیری است از جوهر واقعی مردم و مهربانی و انسان دوستی آنها که بطور غریزی عادت به همزیستی گروهی دارند. در همین حال می دانیم که رسانه ها قدرتی دارند که می توانند به سوی خیر و شر هدایت کنند. رسانه ها می توانند روابط را ضد دشمنی و نژاد پرستی سوق دهند. آنچه که سازمان هایی مانند داعش انجام می دهند، به کار گیری رسانه ها برای تحریک افکار عمومی مسلمانان بر ضد دشمنان خودشان است آن هم با بهانه هایی ساختگی با کاربردی آسان جهت ایجاد درگیری، این سازمان ها خوب می داند که رسانه ها بهترین وسیله برای گسترش تصاویر، اشک ها، خشم، تحریک احساسات، تبادل دشنام و کشدن جنگ به محله ها و خانه ها است.