معدن طلای زرشوران - عکس از ایسنا

معدن طلای زرشوران – عکس از ایسنا

مجتمع طلای زرشوران که به گفته مقامات ایران بزرگترین معدن طلای خاورمیانه محسوب می شود روز شنبه در شمال غربی این کشور افتتاح شد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرده که با راه‌اندازی این کارخانه، که برای تولید حدود سه هزار کیلوگرم طلا در سال ظرفیت دارد، مجموع توان تولید طلای ایران به بیش از ۶ تن افزایش می‌یابد.

مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران بعد از مراسم افتتاح این معدن به خبرنگاران گفت: “بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ذخیره معدنی این مجتمع ۵۵ تن بود که با بررسی‌های جدید سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور این رقم به ۱۱۰ تن افزایش یافته است.”

به گفته آقای کرباسیان روش به کار گرفته‌شده در فرآوری طلا در این مجتمع توسط یک شرکت ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده که “موجب صرفه‌جویی در هزینه و اجرای طرح با یک‌سوم قیمت معمول در روش های مطرح دنیا شده است.”

ذخایر کانسنگ طلای معدن زره شوران تکاب، ۲۰ میلیون تن با میانگین عیار ۵ر۵ گرم در هر تن برآورد می‌شود و بدین ترتیب یکی از ارزشمندترین معادن شناخته شده ایران به شمار می‌رود.

پیش از افتتاح زرشوران، معدن طلای آق‌دره در سی کیلومتری تکاب با ظرفیت تولید سالانه بیش از دو تن بزرگ‌ترین معدن ایران بود.

محمد علی داعی فرماندار تکاب اردیبهشت ماه امسال در جریان بازدید از روند احداث کارخانه طلای زره شوران تکاب، با بیان اینکه آذربایجان غربی با دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در ایران محسوب می شود، اعلام کرد: در حال حاضر میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان‌غربی به ۱۰۰ تن می‌رسد و این در حالی است که با ادامه فعالیتهای اکتشافی در شهرستانهای ماکو،‌ سلماس،‌ شاهین‌دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش می یابد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا هر گونه تجارت طلا و فلزات گران‌قیمت با ایران ممنوع است.