مقبره وزیر و رئیس قضات… مکانی که هنوز مناظرش زیبا و چشم نواز است

قاهره : فتحیه الدخاخنی

مقبره «محو» پس از کشف در سال ۱۹۴۰ و پس از پایان بازسازی و توسعه آن توسط وزارت آثار باستانی (میراث فرهنگی) مصر پذیرای بازدید کنندگان است. این مقبره در منطقه باستانی سقاره در استان الجیزه واقع شده است.

دکترخالد العنانی وزیر میراث باستانی روز گذشته پس از افتتاح این مقبره ضمن حضور در یک نشست خبری با حضور سفرا و نمایندگان ۱۰ کشور خارجی گفت: « سقاره یکی از مهمترین اماکن باستانی جهان به شمار می رود و با افتتاح مقبره (محو) آغاز فصل آثار باستانی را اعلام می کنیم، در این فصل شاهد افتتاح اماکن بسیاری خواهیم بود».

دکتر العنانی همچنین از رونمایی از سه کشف باستانی دیگر در سه استان، قبل از پایان سال جاری خبر داد.

این مقبره ۷۸ سال پیش توسط باستان شناس مصری زکی سعد کشف و تاکنون افتتاح نشده بود.

«محو» در زمان پادشاه بیبی اول می زیست. وی ۴۸ لقب داشت که بر اتاقی که در آن مدفون شده ثبت شده‌اند که مهمترین آنها رئیس قضات، وزیر، مسئول مصر علیا و ومسئول ثبت اسناد پادشاهی و حاکم منطقه می باشد. در این مقبره خانوادگی فرزند و نوه وی نیز مدفون شده‌اند.

دکتر زاهی حواس وزیر سابق آثار باستانی مصر با اشاره به این امر که افتتاح این مقبره مهمترین تبلیغ برای آثار باستانی و گردشگری مصر به شمار می‌رود افزود: در سال ۱۹۹۳ هنگامی که مشغول فعالیت در این نقطه باستانی بودم نوشته مربوط به القاب محو را کشف کردم.

دکتر مصطفی وزیری دبیر کل شورای آثار باستانی نیز از زیبایی این مقبره ورنگ‌های زیبای مناظر آن که تا کنون رنگ نباخته سخن گفت.

از مهمترین نقوشی که روی دیوارهای این مقبره حک شده می توان به تصویر صاحب مقبره در حال صید پرندگان اشاره کرد که بر نفوذ و قدرت وی دلالت دارد.

دکتر عادل عکاشه، رئیس اداره مرکزی قاهره و الجیزه در وزرات آثار باستانی گفت: پروژه ترمیم و توسعه مقبره شامل ترمیم و پاکسازی نقاشی‌های رنگی بر روی دیوارهای این مقبره و تثبیت رنگ‌ها بود.