یک نویسنده امریکایی از راز بی تفاوتی رسانه‌ها از مسائل روشن درباره روزنامه‌نگار متوفی می‌پرسد

وقتی روزنامه «واشنگتن پست» امریکایی چند روز پیش نوشت، که روزنامه‌نگار سعودی متوفی جمال خاشقجی که یکی از مقاله نویسانش بود «رابطه مشکل دار» با قطر داشت، ذهن‌ها را متوجه آنچه در سالن‌های انتظار می‌گذشت ساخت چرا که جنایت بزرگ‌تر بود و با محکومیت سعودی همراه شد و تحقیق و تفحص در ماجرا.
از جمله مسائلی که آن زمان سئوال برانگیز شد، مقاله‌ای بود که نویسنده امریکایی، ماتئو پرودسکی در ۱۸ اکتبر گذشته نوشت با این عنوان«چرا رسانه‌ها نسبت به مسائل بسیار روشن درباره جمال خاشقجی تجاهل می‌کنند؟»
نویسنده مجله «د سپیکتاتور» نوشت که ماجرای قتل خاشقجی را به هیچ وجه نمی‌توان توجیه کرد، اما چند سئوال را برای روشن شدن موضوع مطرح می‌کنم. نویسنده می‌گوید که رسانه‌ها ضرورت انتشار حقایق مهم و سئوال‌های پیرامون موضوعات«دارای منبع مشترک» خودشان را فراموش کردند.
پرودسکی که مقاله‌اش را در اوج جنگ رسانه‌ای علیه سعودی در ماه اکتبر منتشرکرد، می‌افزاید «کسانی که دارای منبع واحد در روایت جزئیات ماجرا و خود روایت‌ها هستند، گمشده خویش را در سرزنش کردن رئیس جمهوری امریکا دیدند تا موجب شکاف در انتخابات میان دوره‌ای شوند». نویسنده به آنچه شبکه‌های «ام اس ان بی سی» پخش کردند، استناد کرد وقتی که همکار خاشقجی در «واشنگتن پست» دیوید اگناتیوس و جان برینان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در زمان اوباما را دعوت کردند.
نویسنده یادآور می‌شود که اگناتیوس و برینان دو شخصیت مهم بودند که می‌توانستند بر زوایای گذشته خاشقجی پرتو افکنی کنند-که به شدت به آن نیاز بود- «مسئله‌ای که می‌تواند عوامل پشت ماجرای مفقود شدنش را نشان دهند، اما آن دو مسائل بیهوده و مبتذل روایت کردند».
نویسنده، آن رابطه و جزئیات انتقال خاشقجی به ایالات متحده را شرح می‌دهد: «اول اینکه، برینان باید بیش از دیگران در باره مسئله روابط خاشقجی با شخصیت‌های رده‌ بالای امریکایی بداند همچنانکه سمیت از مرکز هدسون در مقاله اخیرش نوشت که لابد خاشقجی برای ایالات متحده مهم باشد چرا که با وجود انتقالش به ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ قطعا گرین کارت دارد».
ماتیو پرودسکی برای رد دلیل همکار خاشقجی اگناتیوس می‌گوید: «دوستان خاشقجی چه کسانی بودند که به او در گرفتن گرین کارت کمک کردند؟… خاشقجی گرین کارت را در زمانی که جان برینان رئیس سازمان مرکزی اطلاعات امریکا(سی آی ای) در حد فاصل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بود گرفت».
پرودسکی به نوشته‌های سابق جان برادلی استناد می‌کند که: «خاشقجی اصلاحگر لیبرال و کاملا مؤید دموکراسی نیست. دفاع محکم او از جماعت اخوان المسلمین هرگز کم نشد. پیش از مفقود شدنش با اسلامگراهای مرتبط با اخوان، همکاری می‌کرد تا سازمانی به نام(دموکراسی در جهان عرب) تأسیس کنند. و در ۲۸ آگوست خاشقجی در روزنامه «واشنگتن پست» مقاله‌ای نوشت با عنوان: «ایالات متحده درباره جماعت اخوان المسلمین اشتباه می‌کند» در حالی که نویسنده تأکید می‌کند جهان عرب از «اخوان» رنج می‌برد.
روزنامه «واشنگتن پست» چند روز پیش پرده از نقش قطر برداشت که «خاشقجی درست در زمانی به واشنگتن رسید که روزنامه در جست‌وجوی نویسندگان روزنامه‌نگار برای بخش اینترنتی بود که عنوان(نظریات جهانی) داشت. نویسنده روزنامه گاردین عطیه موفق شد به خاشقجی مرتبط شود و از او بخواهد درباره جریاناتی بنویسد که موجب ناآرامی در سعودی می‌شوند».