بشار اسد رییس جمهور سوریه امروز سه شنبه (۹ اکتبر) برای سربازان فراری از خدمت نظام وظیفه فرمان عمومی صادر کرد. با این حال، این فرمان شامل حال کسانی که از دست عدالت فراری یا افراد متواری نمی شود.
خبرگزاری حکومتی سوریه (سانا) افزود «فرمان عفو عمومی تمامی سربازان مرتکب جرایم فرار داخلی و خارجی (درون مرزی و برون مرزی) پیش از ۹ اکتبر را در برمی گیرد. این جرایم در قانون مجازات نظامی مشخص شده اند.»
این فرمان نظامیان متواری و فراری از دست عدالت را در بر نمی گیرد مگر اینکه سربازان فراری داخل کشور ظرف ۴ ماه و سربازان فراری در خارج کشور ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور فرمان خود را معرفی کنند.»
همزمان با آغاز جنگ در سوریه در نیمه های مارس ۲۰۱۱، ده ها هزاران نظامی از ارتش فرار کرده و به عضویت گروه های پیکارجو در آمده و یا به خارج کشور رفته اند.
البته با توجه به متن فرمان رییس جمهور سوریه هنوز مشخص نیست که آیا فرمان عفو عمومی شامل حال نظامیانی که علیه ارتش سوریه وارد مبارزه مسلحانه شده اند هم می شود یا خیر. چندین فرمان ریاست جمهوری در سال های جنگ توسط بشار اسد صادر شده است.
تحلیلگران می گویند بیش از پنجاه درصد نظامیان سوریه در سال های جنگ یا کشته و یا زخمی شدند و یا اینکه از بدنه ارتش جدا شده و به خارج کشور سفر کرده اند. پیش از آغاز جنگ حدود۳۰۰ هزار نفر در ارگان های نظامی سوریه خدمت می کردند.
بشار اسد رییس جمهور سوریه و همزمان با نبرد در حلب (شمال سوریه) در مصاحبه ای در دسامبر ۲۰۱۶ تلفات جانی و خسارت تسلیحاتی ارتش را «سنگین» ارزیابی کرد. او افزود «شمار نظامیانی که به دلیل زخمی شدن دیگر توان فعالیت نظامی را ندارند زیاد است.»
ده ها هزار نفر از مشمولین نظام وظیفه به سربازی نمی روند که معمولا مقام های سوریه افراد متخلف را به رفتن به سربازی تشویق می کند. دیده بان حقوق بشر سوریه آمار افراد متخلف از آغاز جنگ به این طرف را دست کم ۱۵۰ هزار نفر برآورد می کند.
سربازی برای جوانان ۱۸ ساله الزامی است. این افراد پیش از آغاز جنگ باید یک سال و نیم تا دو سال خدمت می کردند اما بعد از جنگ مدت خدمت نظام وظیفه افزایش یافته است.