اعلام سعودی که موجب اطمینان خاطر بازارهای نفت شد

ریاض: الشرق الاوسط

یکی از تحلیل‌گران مسایل نفت اعلام کرد که اعلام اخیر سعودی دربارهٔ ذخایر ثابت نفت و گاز آن، موجب اطمینان خاطر بازارهای جهانی نفت شده‌است زیرا این اعلام خبر از این می‌دهد که ذخایر نفتی در سالیان آینده استمرار خواهند داشت و به بازار عرضه خواهند شد؛ و همین نکته باعث می‌شود که سعودی همچنان به‌عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان نفت که نقش مهمی در حفظ توازن بازار انرژی جهانی دارد ایفای نقش کند.
در همین خصوص عبدالعزیز المقبل، تحلیل‌گر مسایل نفتی، تأکید کرد که در سایه ضعف سرمایه‌گذاری جهانی در زمینه نفت و گاز، و کاهش فزاینده ذخایر کشورهای نفتی و شرکت‌های نفتی جهانی، سعودی بیش از پیش نقش مهم و تأثیرگذار خود در عرصه نفت را به جهانیان نشان داد و بار دیگر تعهد خود به ثبات بازازهای نفت جهان را به همگان بازگو کرد و تلاش خود برای استمرار رسیدن انرژی به تقاضاکنندگان را دنبال کرد.
المقبل در گفتگو با الشرق الاوسط بیان کرد که سعودی سیاستی در حوزه نفت و گاز دنبال می‌کند که از نوسانات بازارهای جهانی کمتر متأثر می‌شود و در راه افزایش ذخایر انرژی بر این نکته تأکید می‌گذارد که همواره در تعامل جهانی در این حوزه از درجه بالایی از اعتبار برخوردار است.
المقبل همچنین اضافه کرد که توانایی سعودی در ثبات و حفظ میزان ذخایر خود، در اوضاع کنونی بازاهای انرژی جهانی به عنوان تحقق یک موفقیت تلقی می‌شود هر چند که سعودی از این فراتر رفت و تلاش کرد میزان ذخایر خود را افزایش دهد و برای ارزیابی میزان ذخایر خود با یکسری سازمان‌های مستقل همکاری کرد. این سازمان‌ها پس از بررسی پنجاه چاه نفتی ارزیابی نهایی خود را مثبت بیان کردند.
این در حالی است که وزارت انرژی سعودی اعلام کرد که میزان ذخایر نفت و گاز ثابت کشور در حال افزایش است و همین مسئله پس از بررسی‌های مستقل شرکت دی اند ام در منطقه تحت عمل شرکت آرامکو مورد تأکید قرار گرفت. پس از این ارزیابی میزان ذخایر منطقه تحت پوشش آرامکو در پایان سال ۲۰۱۷ به نسبت ۲٫۲ میلیارد بشکه معادل ۲۶۳٫۱ میلیار بشکه نفت و ۳۱۹٫۵ تریلیون متر مکعب گاز افزایش یافت.
اضافه بر این میزان ذخایر موجود در دسترس آرامکو سعودی ذخایر عظیم دیگری دارد که واقع در منطقه بی‌طرف میان سعودی و کویت است که میزان سهم سعودی از این منطقه (چه دریایی و چه خشکی) بالغ بر ۵٫۴ میلیارد بشکه به علاوه ۵٫۶ تریلیون متر مکعب گاز است؛ بنابراین ارزیابی که از سوی شرکت دی اند ام از ذخایر سعودی تحت پوشش آرامکو انجام داده به افزایش میزان ذخایر ثابت سعودی از آغاز سال ۲۰۱۷ به نسبت ۲۶۸٫۵ میلیارد بشکه و ۳۲۵٫۱ تریلیون متر مکعب گاز انجامیده‌است.

الشرق الاوسط:
Related Post