ملک سلمان: کنفرانس در یک دوره تاریخی بسیار مهمی برگزار شد * قرار دادن سند در اسناد مرجع سازمان ملل* شورشیان مرکز فرماندهی خود را از صعده به ذمار منتقل می کنند

رئیس جمهور یمن در میان معاون خود خالد بحاح و د.عبد اللطیف الزیانی در هنگام نواخته شدن سرود ملی یمن – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

رئیس جمهور یمن در میان معاون خود خالد بحاح و د.عبد اللطیف الزیانی در هنگام نواخته شدن سرود ملی یمن – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

«کنفرانس نجات یمن» که روز گذشته به فعالیت های خود در ریاض پایان داد، بازگشت حکومت مشروع به یمن تحت حمایت عربی را بنیان گذاشت. این کنفرانس در بیانیه پایانی خود خواستار برپایی منطقه ای امن و تشکیل نیروی مداخله عربی شد.

«اعلامیه ریاض» خواستار سرعت بخشیدن به ایجاد منطقه ای امن درون سرزمین یمن شد که مرکزی برای از سرگیری فعالیت نهادهای دولت مشروع یمن در داخل این کشور باشد. این اعلامیه شامل «دعوت از سازمان ملل و شورای اتحادیه عرب و شورای همکاری کشورهای خلیج برای تشکیل یک نیروی نظامی مشترک عربی جهت حفظ امنیت شهرهای اصلی و همچنین نظارت بر اجرای قطعنامه های شورای امنیت و تضمین عقب نشینی کامل نیروهای شورشی از همه شهرها و تحویل دادن اسلحه و مؤسسات» می باشد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، در سخنانی که دکتر عبد اللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج به نیابت از وی در کنفرانس قرائت کرد، تأکید کرد که «کشورهای جهان در انتظار فعال سازی نتایج این کنفرانس مبارک هستند». وی افزود: «به شما اطمینان می دهیم که عربستان سعودی در کنار ملت یمن خواهد ایستاد تا به یاری خدا این کشور جایگاه طبیعی خود را در محیط عربی باز یابد». وی همچنین برگزاری کنفرانس ریاض را در مرحله ای تاریخی و بسیار مهم توصیف کرد که نقطه عطف مهمی را در منطقه ایجاد می کند.

با وجود تأکید کنفرانس ریاض بر ضرورت «از سرگیری روند سیاسی»، اما در قبال شورشیان حوثی لهجه شدیدی اتخاذ کرد. حاضران در اعلامیه پایانی گفتند : «می خواهیم برای مقابله با کودتا بر علیه مشروعیت و جلوگیری از طرح توطئه ویرانی یمن، که از طرف ایران حمایت می شود، و از سوی شبه نظامیان و متحد آنها (علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق) برای از بین بردن امنیت و ثبات در یمن صورت می گیرد، در صف واحدی قرار بگیریم».

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن هم به نوبه خود تأکید کرد که اعلامیه ریاض یکی از مراجع اصلی تنظیم کننده روند انتقال سیاسی در یمن است و به سازمان ملل سپرده خواهد شد تا به مراجع قبلی اضافه شود.

در زمینه میدانی هم برخی منابع محلی به «الشرق الأوسط» گفتند که حوثی ها شروع به انتقال مرکز فرماندهی خود از صعده به شهر زمار کردند.