اعتصاب غذای خشک غنچه قوامی در زندان اوین

غنچه قوامی – آسوشیتدپرس

غنچه قوامی، دختر جوانی که در پی تلاش برای تماشای مسابقات والیبال مردان در ورزشگاه آزادی و اعتراض به راه ندادن زنان بازداشت و زندانی شد، در زندان اوین دست به اعتصاب غذای خشک زد.

خانواده قوامی به نقل از وی، ابهام‌های موجود در پروند‌ه این شهروند ۲۵ ساله ایرانی – بریتانیایی را دلیل اصلی اعتصاب غذای وی اعلام کردند. ایمان قوامی، برادر غنچه قوامی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که خواهرش از روز شنبه (اول نوامبر/ ۱۰ آبان) «غذا نمی‌خورد و از نوشیدن مایعات هم خودداری کرده است.»

وی تاکید کرد، خواهرش در اعتراض به ابهام‌های موجود در پرونده قضایی خود دست به این اعتصاب غذا زده است. ایمان قوامی خاطرنشان کرد که بررسی قضایی پرونده خواهرش به پایان رسیده و حکم او نیز صادر شده «اما این حکم به صورت رسمی به او ابلاغ نشده است» و از این رو ماموران زندان «مبنای حقوقی برای بازداشت» خواهر او در دست ندارند.

ایمان قوامی می‌گوید خواهرش در حالی‌که هیچ حکم رسمی برایش صادر نشده در «ناامیدی» به سر می‌برد.

ایمان قوامی افزوده که همه چیز تمام و پرونده بسته شده است؛ «من نمی‌فهمم چرا آنها نمی‌خواهند حکم را صادر کنند وقتی تصمیم گرفته شده است. این موضوع ما را کمی نگران می‌کند. آنها هیچ مبنای قانونی برای نگه داشتن او در بازداشت ندارند».

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی یکشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) به خبرگزاری ایسنا گفته بود که برای موکلش یک سال حبس در نظر گرفته شده است اما این حکم هنوز به او و موکلش ابلاغ نشده است.

غنچه قوامی ۳۰ خرداد و زمانیکه برای تماشای بازی والیبال تیم ملی مردان ایران مقابل ایتالیا به ورزشگاه آزادی رفته بود بازداشت شد. او ساعاتی بعد آزاد شد اما چند روز بعد در حالیکه برای دریافت وسایل شخصی خود مراجعه کرده بود بازداشت و زندانی شد.

سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی دوم مهر به خبرگزاری آفتاب گفته بود، ماموران وقتی متوجه شدند که دخترش تابعیت دوگانه ایرانی – بریتانیایی دارد، دوباره احضارش کردند و ۱۱ روز پس از بازداشت از شعبه ۲ دادستانی اوین اطلاع دادند که او در بند ۲ الف زندان اوین نگاهداری می‌‌شود.

وزارت خارجه بریتانیا روز یکشنبه با صدور بیانیه ای نگرانی این کشور را از روند دادرسی، محاکمه و درمان در زمان بازداشت ابراز کرد. در این بیانیه آمده است: «ما نگران گزارش ها در خصوص صدور حکم ۱۲ ماه زندان برای غنچه قوامی به اتهام تبلیغ علیه نظام هستیم.»

الشرق الاوسط:
Related Post