اعتراف نتانیاهو به حمله به سوریه.. آیزنکوت: هزاران بار حمله کرده‌ایم

تل آویو: نظیر مجلی

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اذعان کرد: «در ۳۶ ساعت گذشته نیروی هوایی به انبارهای حاوی سلاح‌های ایرانی در فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله کرده‌است»، از سوی دیگر، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل که هفته آینده از سمت خود کنار می‌رود، گفته‌است اسرائیل در دو سال گذشته هزاران بار به سوریه حمله کرده‌است.
نتانیاهو روز یکشنبه در ابتدای جلسه کابینه اسرائیل گفت: طی ۳۶ ساعت گذشته، نیروی هوایی اسرائیل به اهدافی در سوریه حمله کرده‌است. نیروهای دفاعی اسرائیل صدها بار به اهداف ایران و حزب‌الله [شیعیان لبنان] حمله کردند. مجموعه حملات اخیر نشان می‌دهد که «ما بیش از هر زمان دیگری مصمم هستیم که در برابر ایران در سوریه اقدام کنیم؛ همان‌طور که پیش از این هم وعده داده بودیم.»
پیشتر ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی گفت که در دوران وی ارتش این رژیم بارها به سوریه و لبنان حمله کرده‌اند.
وی که با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» مصاحبه می‌کرد، افزود: «تا قبل از دو سال و نیم پیش تا یک آستانه خاص عملیات انجام می‌دادیم تا اینکه متوجه یک تغییر مهم در راهبرد ایران شدیم. دیدگاه آنها این بود که با ایجاد ارتشی ۱۰۰ هزار نفره از پاکستان، افغانستان و عراق نفوذ چشمگیری در سوریه داشته باشند.»
نیویورک تایمز نوشته در سال ۲۰۱۶ ایزنکوت پیش‌بینی کرده بود سردار قاسم سلیمانی ۳۰۰۰ نفر از افرادش را در سوریه مستقر کند و این تعداد افراد در کنار ۸۰۰۰ نیروی حزب‌الله و ۱۱ هزار نیروی شیعه قرار می‌گرفتند.
آیزنکوت در ادامه بیان کرد: «آنها (ایران) به ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی و ایجاد پایگاه هوایی در تمام پایگاه‌های هوایی سوریه اقدام کرده و غیرنظامیان را با هدف آموزش دادن به آنها، به سوریه منتقل کردند.»
رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اضافه کرد: «ما برتری اطلاعاتی کاملی داریم و از برتری هوایی کامل بهره می‌بریم. ما بازدارندگی قدرتمندی داریم و برای اقدام توجیه داریم. نیرویی که ما طی دو سال گذشته با آن مواجه بودیم مصمم بوده اما توانایی آنها خیلی چشمگیر نیست.»

الشرق الاوسط:
Related Post