سفیر عراق در تهران برکنار شد
حکومت عراق سفیر خود در ایران را از کار برکنار کرد و به جای “راجح موسوی” سعد جواد قندیلی را به عنوان سفیر جدید عراق در ایران معرفی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای چهارشنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران به دلیل رفتار «غیر مسئولانه» با شهروندان عراقی به بغداد فراخوانده شده است.
 در بیانیه أحمد محجوب آمده است: وزارت امور خارجه عراق از رفتار غیر مسئولانه سفیر عراق در تهران با شهروندان عراقی بسیار متاسف است. ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه (عراق)، به دلیل همین رفتار سفیر (عراق در تهران)، وی را فورا به کشور فراخواند تا ضمن انجام تحقیقات لازم، کلیه اقدامات قضایی درباره این رفتار انجام شود.
سخنگوی وزارت خارجه عراق می‌گوید این وزارت خانه از تمامی سفارتخانه و مراکز دیپلماتیک عراق در دیگر کشورها خواسته است تا در خدمت شهروندان عراقی باشند و به همین دلیل سفارت عراق در تهران نیز می بایست همانند دیگر مراکز دیپلماتیک در خدمت شهروندان عراقی باشد.
در چند روز گذشته، فیلمی از فریاد کشیدن موسوی بر سر مهاجران عراقی در ایران منتشر شده بود. بسیاری از کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی این ویدیو را بازنشر کرده و خواستار برخورد دولت عراق با این نماینده دیپلماتیک شده بودند.
بعد از انتشار این ویدئو وزارت خارجه عراق ضمن انتقاد از سفیر عراق وی را به عراق فراخواند و از کار برکنار کرد و به جای وی “سعد جواد قندیلی” را به این سمت گماشت.
در این میان یک منبع سیاسی به “الشرق الاوسط” گفت: موسوی وابسته به مجلس اعلا است و برکناری آن پس از مشاجره با عراقی های مقیم ایران با پایان دوره ماموریتش و دوران بازنشستگی اش همزمان شده است.
این منبع اضافه کرد: از سال ۲۰۰۳ روال بدین گونه بوده است که سفیر عراق در تهران نزدیک به مجلس اعلی انتخاب می شد و سعد جواد قندیل نیز از چهره های بارز این جریان است که به دلیل وضعیت جسمانی در مرکز توجهات نبود.
وی افزود: مشاجره صورت گرفته در ارتباط با اسناد و حقوق متعلق به خانواده ها شهدا و زندانیان سیاسی دوره گذشته است که به نظر می رسد راجح موسوی در این زمینه همکاری لازم را انجام نداده است. عراقی های مقیم ایران معمولا از عدم کارایی سفارت این کشور انتقاد می کنند.
از سوی دیگر عدنان السراج رییس مرکز توسعه رسانه ای عراق نیز رفتار سفیر عراق در تهران را غیرقابل قبول توصیف کرد.