معترضان هنگ کنگی به سمت محل تحصن می روند – رویترز

معترضان هنگ کنگی به سمت محل تحصن می روند – رویترز

مردم هنگ گنگ بی توجه به تشریفات دولتی برای برگزاری ۶۵ سالگرد «روز ملی جمهوری خلق چین» همچنان در سطح خیابان ها به اعتراضات ضدچینی خود ادامه داده و خواستار برگزاری انتخابات آزاد در این منطقه خودمختار هستند.

به طور روزانه بر شمار معترضان که به دنبال برگزاری انتخاباتی دموکراتیک در هنگ‌کنگ هستند افزوده می شود. طی سه شبانه‌روز گذشته، هزاران تن هنگ‌کنگی برای ابراز اعتراض خود به به محدودیت‌های انتخاباتی در این منطقه خودمختار که از سوی پکن اعمال شده است، به تحصن خود در محله‌های مرکزی شهر ادامه می دهند.

این جنبش اعتراضی که «سنترال را اشغال کن» نام گرفته به طور عمده از سوی دانشجویان و جوانان این کشور حمایت می شود. روزنامه های محلی رهبران جنبش اعتراضی «سنترال را اشغال کن»، سه مرکز اصلی برای تجمعات روز نهم مهر ماه/ اول اکتبر، اعلام کرده‌اند و از معترضان خواستند در این سه مرکز گردهم آیند.

خبرگزاری فرانسه از افزایش شمار معترضان خبر داده و این احتمال را مطرح کرده است که شمار راهپیمایان به بالاترین از زمان آغاز تحصن‌های خیابانی و راهپیمایی‌ها برسد.

خواسته اصلی معترضان چیست؟

تا زمان انتخابات سال ۲۰۱۲، قوانین انتخاباتی در هنگ کنگ به نحوی بود که هر نامزد انتخاباتی باید تاییدیه یک هشتم یک کمیته ۱۲۰۰ نفره را می گرفتند تا در انتخابات شرکت کنند. این امر به در انتخابات پیشین اجازه حضور یک نامزد دمکراسی‌خواه برای رای گیری برای احراز پست ریاست دولت منطقه را فراهم کرد.

اعضای این کمیته از میان نمایندگان بازار، کارگران، حرفه‌ها و سیاستمداران انتخاب می‌شوند.

در حال حاضر دولت مرکزی چین اصلاحیه جدیدی اعمال کرده است که از این پس هر نامزد انتخاباتی باید تاییدیه بیش از نیمی از اعضای این کمیته را کسب کنند. وابستگی اعضای این کمیته به پکن از نگرانی های عمده منتقدان است. به باور آنان نتیجه آن شرکت داده شدن نامزدهای نزدیک به جمهوری خلق چین در انتخابات ریاست دولت منطقه خواهد بود.

باوجود آن که بند دیگری از اصلاحیه دولت مرکزی چین به مردم هنگ کنگ اجازه می دهد با رای مستقیم به نامزدها رای بدهند، و این امر مورد استقبال و تاکید مردم هنگ کنگ قرار گرفته است؛ رای دهندگان می خواهند رای‌گیری مستقیم از میان فهرست آزاد نامزدها انجام شود و روند تایید صلاحیت را نمی پذیرند.

پکن این اصلاحیه را ماه پیش قطعی کرد و در تنظیم آن به مفاد قانون اساسی استناد می‌کند. اما کمپین اینترنتی معترضان هنگ کنگی تا کنون ۸۰۰ هزار امضا جمع کرده است که طی آن خواهان انتخاب آزاد برای انتخاب رییس دولت هنگ‌کنگ شده‌اند.

مردم هنگ‌کنگ از برتری وضعیت اقتصادی و حقوق مدنی منطقه خود نسبت به بقیه چین آگاه هستند و تلاش دارند این برتری را در زمینه سیاسی هم حفظ کنند. هنگ کنگ به لحاظ درآمد سرانه رتبه ۲۵ را در سطح جهان دارند. این در حایل که چین در رتبه ۸۵ است.