البشیر عدم پذیرش طرح گفتگو توسط گروه های شورشی دارفور را بی اهمیت خواند

لندن – مصطفی سری

حال و هوای خارطوم پایتخت سودان روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه-۲۷ دی) آرام بود اما تظاهرات شبانه در پرجمعیت ترین محله های خارطوم برگزار شد. این اعتراضات بعد از فراخوان «اتحادیه های صنفی سودان» خطاب به مردم محله کلاکله در جنوب پایتخت و منطقه الثوره «صابرین» در شمال ام درمان انجام شد.
«اتحادیه های صنفی سودان» مسئولیت هماهنگی و برگزاری اعتراضات در سراسر کشور را بر عهده دارد و فراخوان این گروه با استقبال و تایید گسترده مردم و أصناف روبرو است.
به گفته شاهدان عینی، صدها نفر در حومه منطقه الکلاکله با شعارهای خواهان کناره گیری پرزیدنت عمر البشیر و کل کابینه به خیابان ها ریختند که البته ماموران پلیس معترضان را با پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله در هوا متفرق کردند. به دنبال آن، معترضان به رویکرد جنگ و گریز روی آورند. شاهدان عینی از دستگیری گسترده معترضان خبر دادند.
یک سخنگوی گروه مخالف حکومت گفت «طبقه متوسط در محله های بالای شهر و قدیمی در اعتراضات گذشته شرکت کردند و خبری از کارگران و حاشیه نشینان در آن اعتراضات نبود. اما حالا که دو محله صابرین و الکلاکله هم وارد خط اعتراضات شدند کارگران برای اولین بار قدرت خود را به نمایش گذاشتند. آنها به ماموران امنیتی نشان خواهند داد که با چه کسی طرف هستند».
اتحادیه های صنفی سودان برنامه ای برای تظاهرات و اعتراضات یک هفته ای تنظیم کردند که از آن به عنوان مقدمه آغاز نافرمانی گسترده مدنی یاد کرده که موجب فلج شدن ارکان حاکمیت و تسریع روند سرنگونی می شود.
از سوی دیگر، سفارت سوریه در خارطوم گزارش روزنامه تایمز درباره حضور مزدوران روسیه در سرکوب اعتراضات سودان را تکذیب کرده و آن را «دروغ رسانه ای» خواند.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وابسته رسانه ای سفارت روسیه ولادیمیر تومسک گفت «ما اعلام می کنیم که کارشناسان روس وابسته به سازمان های غیر دولتی در این تظاهرات نقشی ندارند. این ادعا توسط برخی رسانه های غربی بی وجدان مطرح شده است. روس ها در سرکوب اعتراضات سودان نقش ندارند».
تایمز در گزارشی از حضور مزدورانی که به روسی صحبت می کنند در تظاهرات خبر داده و گفته که این افراد در سرکوب اعتراضات شرکت می کنند. گزارش ها و تصاویر ارسالی از خارطوم از نقش آفرینی مزدوران روس و عوامل گروه امنیتی واگنر روسیه در سرکوب تظاهرات خبر می دهند. این افراد حمایت استراتژیک و آموزشی در اختیار ماموران امنیتی سودان قرار می دهند».
این در حالیست که عمر البشیر رییس جمهور سودان عدم پذیرش گروه های شورشی دارفور برای گفتگو با دولت را کم اهمیت خواند. این طرح توسط البشیر به دنبال اعتراضات گسترده مردمی مطرح شد. این اعترضات وارد هفته چهارم خود شده است. معترضان شعار سرنگونی نظام سر می دهند.
البشیر روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه -۲۷ دی) خطاب به نمایندگان گروه های سیاسی جنوب دارفور گفت «اعتراضات اخیر در کشور باعث شد تا برخی گروه ها طرح گفتگو با دولت را نپذیرند. آنها می گویند دلیلی برای توافق صلح با دولت وجود ندارد چرا که این حکومت رفتنی است… اما این انتظار شما طول خواهد کشید.. ما منتظر شما نخواهیم شد و برای برقراری صلح تلاش می کنیم».
از سوی دیگر دکتر جبریل ابراهیم رییس گروه عدالت و برابر ضمن اشاره به گزینه های احتمالی تظاهرات مردمی در سودان گفت «ممکن است پرزیدنت بشیر وضعیت فوق العاده اعلام کند و یک حکومت نظامی روی کار بیاید یا اینکه منع رفت و آمد در شهرهای بزرگ اعلام شود. اما این اقدامات مردم را آرام نمی کند. آنها می خواهند البشیر و حکومتش بروند چرا که این مقدمه حل مشکلات خواهد بود».