هتل محل مذاکرات هسته ای در وین - عکس از فارس

هتل محل مذاکرات هسته ای در وین – عکس از فارس

با در نظر گرفتن تازه ترین اظهارات و واکنش های طرف های مذاکرات هسته ای وین، می توان گفت اکنون مهم ترین مساله مورد بحث در این گفتگوها، موضوع تمدید مذاکرات و چگونگی آنست.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه چهارشنبه شب در گفتگو با خبرگزاری ها، دستیابی به توافق در چند روز مانده تا پایان مهلت توافق مهلت هسته ای را بسیار بعید دانسته اما در همین حال گفته است که امکان تصمیم گیری درباره نحوه ادامه کار وجود دارد.

مهلت برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ کمتر از چهار روز دیگر یعنی در بیستم ژوئیه سر می‌آید.

آقای ظریف با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، گفت: (مذاکرات) الان بیشتر روی برخی موضوعات محتوایی مانند بحث تحریم‌ها و همچنین امکان تمدید و وضعیت تمدید، متمرکز است و هنوز درباره اینها بحث است و امیدواریم در چند روز آینده در این زمینه ها تصمیم گیری شود.

وزیر خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرده است که کشورهای ۱+۵ «تصمیمی برای حل موضوع بگیرند نه برای پیگیری اهداف سیاسی» و گفته است که «اگر اینگونه باشد امکان رسیدن به راه حل وجود دارد.»

وی از سوی دیگر گمانه زنی ها درباره توقف مذاکرات در روز جمعه به منظور از سرگیری آنها در زمانی دیگر را تکذیب کرد و گفت که هنوز چنین تصمیمی توسط هیچ کس گرفته نشده است.

این در حالی است که بسیاری منابع معتقدند که طرفین مذاکرات تا پایان مهلت به توافق نهایی نمی‌رسند و این مهلت تمدید خواهد شد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم عصر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران خبر توقف مذاکرات در روز جمعه را تکذیب کرد.

از سوی دیگر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، بعد از ظهر روز چهارشنبه از روند مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران و پای‌بندی تهران به تعهداتش ابراز رضایت کرده و گفته است که واشنگتن در حال بررسی لزوم تمدید مهلت این مذاکرات است.

آقای اوباما در مقابل خبرنگاران در کاخ سفید درباره روند مذاکرات تا کنون گفت: “واضح است که در زمینه‌های مختلفی پیشرفت واقعی داشته‌ایم و یک مسیر قابل اعتماد در پیش داریم.”

رییس جمهوری آمریکا بر “شکاف‌های قابل‌توجه بین ایران و جامعه جهانی” تاکید کرد و در همین حال گفت: “در چند روز آینده همچنان به رایزنی با کنگره ادامه می‌دهیم و مذاکره‌کنندگان ما هم به گفت‌وگو با ایران و هم‌پیمانان ما ادامه می‌دهند تا در یابیم که آیا تمدید این مذاکرات ضرورت دارد یا نه.”

اظهارات و واکنش باراک اوباما پس از دیدار وی با جان کری وزیر خارجه این کشور صورت گرفته است.

پیشتر بعضی منابع به نقل از مقامات ایرانی گفته بودند که جان کری وزیر خارجه آمریکا قرار بوده پیشنهاد ایران را در چارچوب مذاکرات هسته ای با باراک اوباما در میان بگذارد اما هنوز جزئیات این پیشنهاد منتشر نشده است.

در این میان یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که آخرین تحولات درباره نحوه ادامه مذاکره، امکان تمدید یا زمان پایان آن در جلسه روز پنج شنبه بین آقای ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی می شود.