دیدار علی یونسی با اقلیت های دینی در شیراز - عکس از ایرنا

دیدار علی یونسی با اقلیت های دینی در شیراز – عکس از ایرنا

علی یونسی دستیار ارشد رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی به تازگی گفته است نماد شیر و خورشید که پیشتر در ایران به کار گرفته می شد و از جمله بخشی از پرچم ایران بود، نمادی سلطنتی نبوده است، سخنانی که واکنش بسیاری رسانه ها و شخصیت ها از جمله بعضی نمایندگان مجلس در ایران را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری ها، علی یونسی روز شنبه در شیراز گفت: «پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

یونسی که در جریان سفرش به شیراز در یکی از کنیسه های یهودیان هم حضور پیدا کرده بود، همچنین تصریح کرد که تمام اقلیت‌های دینی در ایران اعتقاد دارند که “اول ایرانی هستند، بعد یک اقلیت دینی یهودی یا مسیحی”.

این سخنان همانطور که انتظار می رفت با واکنش تند بعضی جناح ها در ایران مواجه شد.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روز دوشنبه با اشاره به جلسه دیروز این کمیسیون گفت: نمایندگان در این نشست، نسبت به مسائل مطرح شده از سوی یکی از مسئولان دولتی مبنی بر بازگرداندن شیر و خورشید، بشدت عکس‌العمل نشان داده و این‌گونه اظهارات را به شدت محکوم کردند.

حضور مشاور رئیس جمهور ایران در کنیسه ای در شیراز - عکس از ایرنا

حضور مشاور رئیس جمهور ایران در کنیسه ای در شیراز – عکس از ایرنا

از سوی دیگر اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با شرق پارسی اظهار نظر آقای یونسی درباره نماد شیر و خورشید را “بی اساس و بی محتوا” خواند و گفت: «اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس راجع به این سخنان اعتراض دارند و قطعا مجلس و کمیسیون امنیت ملی در این زمنیه پیگیری خواهند کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «از آنجا که آقای یونسی سمت مشاور رئیس جمهور را دارند نمی توانیم از نظر قانونی به صورت مستقیم از وی بخواهیم در مجلس حضور پیدا کنند و پاسخگو باشند اما این موضوع از طریق دفتر ریاست جمهوری پیگیری خواهد شد.»

آقای کوثری پیشتر به خبرگزاری دانا گفته بود: بهتر است که آقای رئیس جمهور نسبت به مشاورانش کنترل دقیق تری داشته باشد.

وی افزود: مجلس و کمیسیون امنیت ملی بر روی این افراد و اظهاراتشان حساسیت نشان خواهد داد ولی قبل از آن این خود دولت است که باید جلوی این گونه سخنرانی ها را بگیرد.

روزنامه کیهان هم روز دوشنبه در واکنش به اظهارات علی یونسی نوشت: «سخنان عجیب و غریب یونسی در شیراز به آرزوی بازگشت نشان شیر و خورشید محدود نیست. وی در جریان این سفر در جمع یهودیان نیز حاضر شده و در اظهاراتی بی‌ربط مدعی شد: فرهنگ ایران عرفان‌طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می‌کند تا ظواهر مناسک را اما می‌بینیم که گاه سینه‌زنی را تا پاسی از شب انجام می‌دهد اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می‌دهد!»

از سوی دیگر دکتر فیاض زاهد، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی، در این زمینه به شرق پارسی گفت: «به نظر من آقای دکتر روحانی ماموریتی را به آقای یونسی محول کرده که وی به دنبال احیای هویت ایرانی و اسلامی باشد که طی سالهای گذشته و به واسطه افراط در اسلامی کردن و عربی کردن همه امور صورت گرفته بود. اگرچه این بحث در مقابل تفکرات ایرانیتی که از سوی رژیم پهلوی تبلیغ می شد قرار گرفت اما باید قبول کرد که همه ما ایرانی و مسلمان هستیم.»

وی افزود: «نگرانی در دگردیسی و تغییر هویتی قومها و اقلیت ها در ایران به وجود آمده که در دوره احمدی نژاد هم تشدید شد، اما می توانیم با نگاهی فرهنگی به گذشته تاریخی به هویتهای مشترکی مانند زبان مادری برسیم و آن را احیا و وحدت ملی را در آنها جست و جو کنیم».

آقای زاهد در همین حال گفت: «طرح موضوعی مانند شیر و خورشید که نمادی در گذشته تاریخی ما و برگرفته از تشیع و ایرانیت بوده است ذاتا هیچ عیبی ندارد و من از طرح چنین موضوعاتی استقبال می کنم اما باید این را در نظر داشت که افراطیون در مقابل طرح چنین موضوعاتی سکوت نمی کنند و طرح این دست قبیل نظرات از سوی یک فرد روحانی و معمم مانند آقای یونسی برای من در وضعیت حساس فعلی قابل درک نیست چرا که این سخنان بسیار پر هزینه است و در پی آن حاشیه های زیادی برای رئیس جمهور ایجاد می شود».