دهها کشته و زخمی در اطراف قصر ریاست جمهوری در صنعا

مسلحان حوثی در اطراف قصر ریاست جمهوری در صنعا (آ.ب)

مسلحان حوثی در اطراف قصر ریاست جمهوری در صنعا (آ.ب)

در ساعات پایانی روز گذشته، نادیا السقاف ، وزیر اطلاع رسانی یمن اعلام کرد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن و حوثی ها به توافقاتی دست یافتند که شامل آزادی احمد بن مبارک، رئیس رفتر ریاست جمهوری، که دو روز پیش ربوده شده بود و گسترش هیئت ملی ویژه اجرای راههای خروجی کنفرانس گفتگو به علاوه اصلاح پیش نویس قانون اساسی می باشد. این توافقات پس از یک روز خونین در صنعا حاصل شد که در آن حوثی ها، در پی بحران قانون اساسی اقدام به محاصره قصر ریاست جمهوری کرده بودند.

بامداد روز گذشته یمنی ها با صدای گلوله باران و توپخانه سنگین و درگیریهای خشونت آمیز در اطراف کاخ ریاست جمهوری از خواب بیدار شدند که حوثی ها سعی در کنترل آن داشتند، اما نیروهای ارتش مستقر در آنجا به مقابله با آنها برخواستند و با توپخانه برخی از مناطق تمرکز حوثی ها را هدف قرار دادند.

این در حالی است که هادی، رئیس جمهور یمن در قصر اقامت نمی کند و فعالیت خود را از محل سکونت خود انجام می دهد.

دکتر ریاض یاسین عبدالله، وزیر بهداشت و جمعیت یمن گفت که بر اثر این درگیری ها ۹ نفر کشته و ۶۷ تن دیگر مجروح شدند.

وزیر اطلاع رسانی یمن به «الشرق الأوسط» گفت که درگیری ها زمانی آغاز شد که مسلحان حوثی و عناصری از گارد ریاست جمهوری وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین، سعی داشتند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند. آنها خواستار گسترش دامنه عضویت مجلس شورا بودند بطوری که مجلس شورا حوثی ها و دیگر گروههایی که نمایندگانی در این مجلس ندارند را در بر گیرد.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت یمن گفت که، بعد از ظهر روز گذشته، چند ساعت پس از تیراندازی به سوی کاروان خالد بحاح، نخست وزیر یمن، شبه نظامیان حوثی، محل سکونت وی را در قصر ریاست جمهوری، محاصره کردند.

یکی از رهبران حوثی گفت که افراد مسلح آنها توانستند کنترل تب النهدین مشرف به کاخ ریاست جمهوری را به دست بگیرند. این در حالی است که منابع محلی به « الشرق الأوسط» گفتند که برخی از افراد نظامی را دیده اند که گمان می رود از پیروان صالح، رئیس جمهور پیشین یمن باشند، در حالی که اقدام به توزیع لباسهای نظامی به شبه نظامیان حوثی مستقر در صنعا می کردند.

از سوی دیگر، منابع یمنی در گفتگو با «الشرق الأوسط» فاش کردند که شورشیان حوثی، احمد عوض بن مبارک، رئیس دفتر ریاست جمهوری یمن را به مکانی امن در شهر صعده، زادگاه رهبر این جماعت، منتقل کردند.

یک منبع از دفتر عبدالملک الحوثی به «الشرق الأوسط» گفت که کمیته ای از ریاست جمهوری، اقدام به نظارت بر آتش بس و استقرار ناظران در مناطق درگیری ها کردند. یک منبع نظامی یمنی که ترجیح داد نامش فاش نشود به «الشرق الأوسط» گفت: «آنچه در صنعا اتفاق افتاد سناریوی اولیه از طرح یک کوتادی نظامی است».

در همین راستا، عنتر الذیفانی، سخنگوی ائتلاف قبایل یمن روز گذشته در گفتگویی تلفنی با «الشرق الأوسط»، گفت که ۱۳ هزار جنگجو از قبایل، در استان مأرب در ۱۸۰ کیلومتری شرق صنعا، در حال آماده سازی خود برای یک نبرد سرنوشت ساز بر ضد حوثی ها هستند.