فشار نماینده سازمان ملل در یمن به حوثی‌ها در صنعا؛ آنها با هدیه یادگاری سرگرم می کنند
عدن: علی ربیع

مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در صنعا روز گذشته بر رهبران حوثی برای اجرای توافقنامه سوئد و خروج از شهر الحدیده و بندرهای سه‌گانه آن فشار آورد. این در حالی است که آنها سعی دارند بر پرونده «فرودگاه صنعا» مانور دهند و گریفیتس را برای نمایش خروج فرمالیته و صوری از بندر الحدیده متقاعد کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، منابع رسمی حوثی ضمن انتشار عکس‌هایی از گریفیت در حال دریافت هدیه از عبدالعزیز بن حبتور رئیس دولت غیرقانونی حوثی، از دیدار وی با هشام شرف وزیر خارجه کودتاچیان و اعضای گروه مذاکرات سوئد خبر دادند.
در زمانی که شبه‌نظامیان حوثی به نقض توافقنامه سوئد در ساحل غربی یمن ادامه می‌دهند، عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن در دیدار با متیو تولر سفیر آمریکا در ریاض از جامعه بین‌المللی خواست، شبه نظامیان را به اجرای توافقنامه سوئد و خروج از شهر الحدیده وادار کنند.
هادی همچنین بر پایبندی دولت مشروع یمن بر صلح براساس سه مرجع اصلی یعنی طرح خلیجی و سازوکارهای اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفتمان جامع ملی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به‌ویژه قطعنامه شماره ۲۲۱۶ تأکید کرد و گفت: «این تنها راه برای خروج کشور از بحرانی است که شبه‌نظامیان حوثی دلیل آن هستند».
به گزارش منابع سیاسی و حزبی آگاه در صنعا حوثی‌ها از اولین روز ورود گریفیت به صنعا سعی در تحریف ذهن نماینده ویژه سازمان ملل از عدم پایبندی آنها به توافقنامه سوئد و تلاش آنها برای دور زدن این توافقنامه برای تحویل حدیده و بندرهای آن دارند.
به گزارش منابع آنها ده‌ها تن از بیماران را برای استقبال از گریفیت به فرودگاه بردند تا توجه وی را به «بازگشایی فرودگاه صنعا» جلب کنند. گفتنی است دو طرف در مذاکرات سوئد در خصوص پرونده فرودگاه به توافق نرسیدند.