محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه شماری از دیگر اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای این کشور - عکس از انتخاب

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه شماری از دیگر اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای این کشور – عکس از انتخاب

خبرهای جدید حاکی از آنست که طرف های مذاکرات هسته ای اکنون بیش از هر چیز بر مساله تحریم های ایران انگشت گذاشته اند به طوری که ایران اکنون بر رفع فوری تحریم های شورای امنیت اصرار می ورزد اما ظاهرا مقامات غربی با این مساله موافقت نکرده اند.

پایگاه اینترنتی المانیتور به نقل از دیپلمات‌های غربی که نامی از آنها نبرده نوشته است که اصرار ایران بر رفع فوری تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به محض توافق جامع هسته‌ای، به عنوان مشکلی جدید در مذاکرات ظاهر شده و می توان گفت مانع نتیجه‌بخشی مذاکرات بوده است.

به گفته این دیپلمات‌‌های غربی، ایران خواستار آنست که در صورتی توافق بر سر پرونده هسته ای، آمریکا و اتحادیه اروپا بلافاصله تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کنند در صورتی که کشورهای غربی می گویند لغو تحریم‌های شورای امنیت گام به گام و با موافقت همه اعضای این شورا صورت خواهد گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در روز ۲۳ سپتامبر (اول مهر) در سخنانی در نیویورک گفت که تحریم‌های شورای امنیت باید در طی یک “زمان قابل قبول” برداشته شود و این مسئله را برای رسیدن به توافق هسته‌ای الزامی دانست.

به نوشته المانیتور، با آنکه مقام های ایرانی بر لغو تحریم های شورای امنیت اصرار دارند، یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود در جمع تعداد محدودی خبرنگاران در نیویورک گفت که لغو این تحریم ها زمان می برد.

وی گفت که برداشتن این تحریم‌ها به سطح همکاری ایران بستگی دارد و اگر ایران همکاری‌اش را افزایش دهد، این تحریم‌ها هم سریع‌تر برداشته خواهند شد.

این دیپلمات گفته است: «آنچه ایران می‌خواهد، خلاص شدن فوری از تحریم‌های شورای امنیت است اما آنچه ما نیاز داریم، اطمینان به این است که در چارچوب یک توافق جامع، ایران به تعهدات خود عمل کند.»

المانیتور به نقل دیپلمات‌های غربی نوشته که در صورت رسیدن به توافق نهایی که شاید تا ۲۴ نوامبر حاصل شود، شورای امنیت سازمان ملل، ابتدا این توافق را تایید می‌کند و چگونگی اجرای بندهای آن را مشخص می‌کند و در نهایت تحریم‌ها علیه ایران را گام به گام رفع می‌کند.

این دیپلمات در همین حال گفته که به محض رسیدن به توافق اتمی، تحریم‌های آمریکا و اروپا در زمینه فروش نفت و مبادلات تجاری برداشته خواهد شد و این دستاورد کمی برای یک کشور تحت تحریم نیست.

مقام غربی: در صورت رفع نگرانی‌ها آماده لغو بخش قابل توجهی از تحریم‌های ایران هستیم

یک مقام ارشد غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که در صورت رفع نگرانی های غرب در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، آماده ارائه پیشنهاد کاهش قابل توجه تحریم‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری ها، این مقام غربی که روزنامه وال استریت جورنال نام او را ذکر نکرده، گفته است: «در ازای اجرای اقدامات قابل راستی‌آزمایی هسته‌ای توسط ایران که سبب رفع نگرانی‌های اصلی‌مان بشود، آماده ارائه پیشنهاد کاهش قابل توجه تحریم‌ها هستیم.»

ایران و کشورهای پنج به علاوه یک به مدت ۱۰ روز در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر مذاکره کردند اما این مذاکرات بدون رسیدن به نتیجه ملموسی پایان گرفت.