کری: جدیت روس ها و ایرانی ها را در رسیدن به راه حل می آزماییم

جان کری وزیر خارجه آمریکا

جان کری وزیر خارجه آمریکا

جان کری وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد، در صورتی که هیچ پیشرفتی در آتش بس در سوریه حاصل نشود، ایالات متحده به طرح جایگزین «بی» و تحرک جدید نظامی در سوریه متوسل می شود. کری در گفت و گو با دیوید ایگناتیوس روزنامه نگار روزنامه «واشنگتن پست» گفت از ابتدای مداخله روسیه در درگیری های سوریه او امیدوار است مسکو درک کند که رسیدن به راه حل مسالمت آمیز تضمین کننده انتقال سیاسی قدرت و به سود منافع او است، اما مسکو در ارزشیابی فاجعه ادامه جنگ شکست خورد و معتقد است که با پشتیبانی نیروهای نظامی اسد توسط حملات هوایی پیروز خواهد شد. وی افزود: «آنچه در حال حاضر انجام می دهیم، آزمودن میزان جدی بودن روس ها و ایرانی ها در رسیدن به راه حل است، و اگر ثابت کردند که در این کار جدیت ندارند، راهی جز بررسی طرح «بی» پیش روی ما نخواهد بود. منظور کری از طرح «بی» همان گزینه نظامی است.

در پاسخ به انتقادهای سیاستمداران آمریکایی از سیاست دولت پرزیدنت اوباما در خصوص سوریه، کری از مذاکرات سیاسی برای رسیدن به آتش بس دفاع کرد و گفت: «مذاکرات نیاز به پختگی دارد، اگر یکی از دو طرف گمان کرد که او پیروز میدان است، شروطی وجود خواهد داشت که طرف بازنده آن ها را نخواهد پذیرفت، و این امر باعث ادامه کشتار خواهد شد».

تهدید آمریکا مبنی بر تصویب طرح جایگزین در آستانه برگزاری کنفرانس بین المللی ویژه برای بررسی بحران سوریه مطرح می شود که قرار است فردا (پنجشنبه) در شهر مونیخ آلمان برگزار شود. یکی از مسؤلان وزارت خارجه آمریکا گفت، مذاکرات میان واشنگتن و مسکو درباره آتش بس در سوریه و رسیدن کمک های انسانی ادامه دارد. وی به وجود داشتن برخی از ایده های سازنده اشاره کرد.

در همین راستا، آنکارا روز گذشته در اعتراض به بیانیه صادره از جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سفیر این کشور در ترکیه را فراخواند. در بیانیه کربی آمده بود که کشورش سربازان نیروهای کردستان سوریه را کرد نمی داند. این در حالی است که آنکارا آن ها را تروریست می داند.