رام الله – کفاح زبون

همزمان با آغاز ماه رمضان و به دنبال دستیابی به توافقی که هنوز جزئیات آن تا کنون مشخص نشده حدود ۱۳۰۰ اسیر فلسطینی اعتصاب غذای ۴۰ روزه خود را به حالت تعلیق درآوردند. اما ظاهرا برخی از خواسته های اسیران در این اتفاق لحاظ شده و اجرای برخی مطالبات به تعویق افتاده است.

عیسی قراقع رئیس هیات امور اسیران گفت اسیران بعد از مذاکرات بین کمیته اعتصاب به رهبری مروان برغوثی و مقامات زندان های اسرائیلی در زندان عسقلان اعتصاب غذای خود را معلق کردند. کمیته اعتصاب درباره خواسته های انسانی و عادلانه اسرای فلسطینی با مقامات زندان های اسرائیلی مذاکره کرده و به توافقی در این خصوص دست یافتند.

بیانیه پایان اعتصاب توسط جمال محیسن عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در یک همایش بزرگ در میدان “شهید یاسر عرفات” در مرکز شهر رام الله قرائت شد. محسین گفت “به دنبال این توافق که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد اعتصاب غذا به حالت تعلیق درآمده است. کمیته ملی حمایت از اعتصاب گفته که امروز روز پیروزی اسرا و مردم فلسطین در کارزار دفاع از آزادی و کرامت است. ما به همه اسیران قهرمانی که با مقاومت و ایستادگی خود این پیروزی عظیم را رقم زده و کلیه ابزارهای ستم و سرکوب و تلاش دولت اسرائیل برای شکستن اعتصاب و مانع تراشی بر سر راه خواسته های اسیران را به چالش کشیدند و با وجود شرایط سخت و دشوار و اقدامات سرسختانه مسئولان زندان در ۴۱ روز اعتصاب تسلیم نشدند درود می فرستیم.”

جزئیات این توافق تا کنون مشخص نشده اما منابع فلسطینی به “الشرق الاوسط” گفتند مدیریت زندان های اسرائیلی تضمین هایی مبنی بر تحقق برخی خواسته ها داده و یاد آور شده که این تضمین ها زیر فشار اعتصاب داده نشده.

به گفته برخی منابع، اداره کل زندان بعد از اطمینان از پایان اعتصاب غذای کلیه اسیران تعهد داده که برخی خواسته های آنها را اجابت کند. پایان زندان انفرادی و بازگشت رهبران طرح اعتصاب به بندهای خود و عمل به خواسته های اسیران در خصوص غذا و حق دوباره آموزش از جمله این مطالبات هستند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چند روز پیش از جیسون گرین بلات فرستاده ویژه ترامپ در مذاکرات بین المللی خواست تا برای فشار به اسرائیل در راستای تحقق خواسته های اسیران فلسطینی و پایان دادن به اعتصاب غذا اقدام کند.

پایان بازداشت های اداری و قراردادن تلفن عمومی در بخش ها برای تماس با خانواده و مطالباتی در ارتباط با ملاقات با خانواده و پایان رویکرد بی توجهی در معاینه و ارائه خدمات پزشکی و ورود کتاب و روزنامه و اجازه مشاهده کانال های ماهواره ای از جمله مطالب مطرح شده توسط اسیران اعتصاب کننده فلسطینی در زندان های اسرائیل است.

اسرائیل مروان برغوثی رهبر اسیران اعتصاب کننده فلسطینی را متهم به دستیبابی به دستاوردهای سیاسی از این اعتصاب کرد. این در حالیست که برغوثی از حمایت سیاسی و مردمی در فلسطین برخوردار است.

جنبش فتح گفته که “ایستادگی و پیروزی اراده اسیران شجاع ما در پشت میله زندان های اسرائیلی در برابر جلاد” ستودنی و باعث افتخار است.

در این راستا، جنبش حماس هم پیروزی اسیران فلسطینی در زندان های رژیم اشغالگر در نبرد اعتصاب غذا تبریک گفت. جنبش حماس افزود “اسیران فلسطینی در این نبرد، دشمن را به پذیرفتن شروط خود و اجابت مطالبات عادلانه و حقوق مسلم شان وادار کردند.” به گفته حماس مساله اسیران “همچنان در راس اولویت های این جنبش قرار دارد تا زمانی که همه این اسیران آزاد شده و به خانه و کاشانه خود بازگردند.”