اسکیت پارک آب و آتش تهران - عکس از شرق پارسی - عکاس عرفان نواب

اسکیت پارک آب و آتش تهران – عکس از شرق پارسی – عکاس عرفان نواب

علاوه بر رستوران ها و بانک های فراوانی که در تهران وجود دارد، به تازگی در پارک های این شهر نیز امکانات زیادی برای جوانان قرار داده شده است که از جمله آنها امکانات ورزشی و تفریحی اسکیت است.

در ایران از سالها پیش، اسکیت، ورزشی برای پولدارها به حساب می آید و هر کسی به سمت آن نمی رود؛ چه برای تفریح و چه برای آموزش. اما هرچه زمان جلوتر می رود شرایط اسکیت به خاطر علاقه زیاد مردم آسان تر و ارزان تر می شود.

از مدتی پیش در پارک آب و آتش تهران، اسکیت پارکی ساخته شده که به گفته سازندگانش بهترین اسکیت پارک خاورمیانه است. وسعت این اسکیت پارک ۴۵۰۰ متر مربع است، و آنطور که مسئولین این مجموعه ورزشی در سایت اسکیت پارک آب و آتش نوشته اند، ورود به آن برای عموم آزاد است و محدودیت سنی ندارد.البته می توان به این نکته هم اشاره کرد که در کنار این مجموعه ورزشی فروشگاه مخصوصی برای لوازم اسکیت هم وجود دارد.

پخش موسیقی های غربی بدون صدای خواننده

رضا نیازی یکی از کسانی است که هرروز به این اسکیت پارک می رود و مشغول تمرین برای مسابقات است. وی درباره این اسکیت پارک به شرق پارسی گفت: «من در کشورهای خاورمیانه و تقریبا اغلب کشورهای شرق آسیا چنین اسکیت پارکی ندیده ام. زمین مناسبی برای تمرین و حتی حرکات نمایشی وجود دارد. اگر توجه کنید در سمت راست این مجموعه سکوهایی برای پرش دوچرخه ها کار گذاشته شده است. البته این دوچرخه ها هم با دوچرخه های معمولی تفاوت دارد.»

از جالب ترین اتفاقاتی که هرروز در این اسکیت پارک می افتد، پخش موسیقی های معروف غربی است. از فیفتی سنت و شکیرا تا امی نم و بریتنی اسپیرز. شاید در روزهایی که در تهران و دیگر شهرهای ایران بسیاری از تندروها با پخش و اجرای کنسرت های موسیقی پاپ مخالفت می کنند، این اتفاق در قلب تهران جذاب به نظر برسد.

اسکیت پارک آب و آتش تهران - عکس از شرق پارسی - عکاس عرفان نواب

اسکیت پارک آب و آتش تهران – عکس از شرق پارسی – عکاس عرفان نواب

مرتضی مستوفی از مربیان اسکیت و کسانی است که چند روز در هفته از این اسکیت پارک استفاده می کند، وی در این باره به شرق پارسی گفت: «از بهترین نکات این مجموعه محیط آرامش بخش و حرفه ای آن است. پخش این آهنگ ها به نظرم مانعی ندارد. البته که غربی است اما برای کسب انرژی به کار ما می آید.

یکی از کسانی که از پشت میله های این پارک مشغول تماشای اسکیت و دوچرخه سواران است، گفت: “نمی توانستم باور کنم که چنین مجموعه حرفه ای و زیبایی در این پارک وجود داشته باشد. حالا قصد دارم فرزندم را برای آموزش به این جا بفرستم. یکی از مهم ترین چیزهایی که هرگز در ایران تا بحال نداشته ایم طراحی محیط حرفه ای برای ورزش کردن است. یعنی شما به هر زمینی که می رفتید برای ورزش چه برای خانم ها و چه برای آقایان، امکانات رفاهی و حرفه ای آن ورزش وجود ندارد. مثلا در زمین بسکتبال یا فوتبال سالنی با پارکت های تخریب شده و کهنه مواجه می شدیم و تقریبا از ورزش کردن دلسرد می شدیم. اما این جا برای اسکیت و ورزش کردن عالی است.»

ورود برای بانوان آزاد است

بر خلاف بسیاری از مکان هایی که معمولا در ایران فقط برای مردان طراحی می شود مانند سالن های بولینگ که از چند سال پیش خانم ها حق ورود به آنها را ندارند، این اسکیت پارک هم برای مردان و هم برای زنان است.

شاید در نگاه اول همه فکر کنند که فقط آقایان می توانند از آن استفاده کنند اما این گونه نیست. رییس صفحه این اسکیت پارک در فیسبوک در گفت و گو با شرق پارسی گفت: «استفاده از این مجموعه برای خانم ها هم امکان پذیر است و با رعایت حجاب می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند. وی همچنین درباره پخش موسیقی های غربی هنگام تمرین جوان ها و مشکلات شرعی این موسیقی ها گفت: ببینید این آهنگ ها بدون صدای خواننده است و صرفا برای تولید انرژی میان جوانان است و قطعا مسئولین نمی خواهند که کار غیر شرعی انجام گیرد، صرفا بخاطر فضایی که به این اسکیت پارک حاکم است، این موسیقی ها پخش می شود.

اسکیت پارک آب و آتش تهران - عکس از شرق پارسی - عکاس عرفان نواب

اسکیت پارک آب و آتش تهران – عکس از شرق پارسی – عکاس عرفان نواب

مینا یکی از کسانی است که از این اسکیت پارک استفاده می کند. او درباره امکانات و شرایط استفاده از این اسکیت پارک گفت: «یکی از جذاب ترین چیزهایی که درباره این اسکیت پارک وجود دارد، دیدن حرکات نمایشی دوچرخه های بی ام ایکس است. من به تازگی با این مجموعه آشنا شده ام و برای خانم ها هم امکانات استفاده کردن وجود دارد. مینا در ادامه درباره وجود این گونه محیط های تفریحی در تمامی پارک های ایران گفت: «الان جوان ها از این مدل امکانات نیاز دارند و هر چقدر بیشتر باشد به رشد و هدر نرفتن اوقات فراغت آن ها کمک می کند.»

تاریخچه اسکیت در ایران

از حدود سال های ۱۳۶۸ یا ۱۳۶۹رفته رفته موج حضور ورزش اسکیت در ایران شکل گرفت. می توان گفت که پس از رشد و توسعه این ورزش در اروپا و نقاط دیگر جهان، ایران مقصد بعدی این ورزش بوده است.

اولین پیست اسکیت ایران در همین سال ها با نام شهید چمران افتتاح شد. مردم ایران از این ورزش استقبال خوبی کردند، می توان این گونه تحلیل کرد که این ورزش بلافاصله پس از جنگ ایران و عراق وارد ایران شد و مردم پس از هشت سال جنگ بسیار سخت، نیاز به شادی و تخلیه انرژی داشتند.

درخواست های مردمی تا حدی ادامه پیدا کرد که دومین پیست هم در سال ۱۳۷۰ در پارک ملت تهران شروع به کار کرد. دومین پیست اسکیت ایران باعث معرفی بیشتر این ورزش به مردم شد.

کم کم با افزایش استقبال مردم و جوانان از این ورزش، رشد ساخت و افتتاح پیست ها بیشتر شد و بعد از مدتی کوتاه یعنی حدود پنج سال در تمام نقاط ایران پیست های مختلف اسکیت راه اندازی شد. زمانی که اعضای حرفه ای این ورزش در ایران زیاد شدند، چندین مسابقه قهرمانی در سطح کشوری و در سنین مختلف برگزار شد، اما سرانجام تیم ملی اسکیت ایران در سال ۱۳۸۰ در باشگاه انقلاب تهران شروع به فعالیت کرد.

قیمت ها ارزان است

قیمت استفاده از امکانات این اسکیت پارک برای ساعت پنج بعد ازظهر تا دوازده شب ۱۲ هزار تومان است. این مجموعه علاوه بر فضای تفریحی که در اختیار همگان قرار داده است، همچنین میزبان کلاس های آموزش اسکیت در سبک های مختلف است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تمامی پارک های ایران و حتی تهران چنین امکاناتی ندارند و هنوز در شرایط ضعیفی هستند. قیمت دوره های آموزشی در این مجموعه حدودا از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که نسبت به بعضی از کلاس های آموزشی که در دیگر نقاط شهر وجود دارد، قیمت مناسبی به حساب می آید.

اسکیت پارک آب و آتش تهران - عکس از شرق پارسی - عکاس عرفان نواب

اسکیت پارک آب و آتش تهران – عکس از شرق پارسی – عکاس عرفان نواب

تبلیغات مختلفی درباره آموزش اسکیت در این اسکیت پارک منتشر شده است و این نشان می دهد استقبال مردم از فراگیری این رشته ورزشی در ایران همچنان بسیار زیاد است. این کلاس ها معمولا در ده جلسه و به صورت خصوصی و نیمه خصوصی برگزار می شود که شامل رشته های اگرسیو، نمایشی، فری استایل، اسکیت برد و دوچرخه بی ام ایکس است.

اولین مسابقات در تاریخ اسکیت ایران

تیم ملی اسکیت ایران برای نخستین بار در مسابقات آسیایی ۲۰۰۱ در تایوان شرکت کرد. حضور در رشته های ورزشی آن هم به صورت بین المللی باعث رشد و توسعه آن ورزش در کشورها می شود. در حال حاضر رشته های ورزشی مختلفی در جهان وجود دارند که در بعضی از کشورهای جهان سوم وجود ندارد.

بسیاری از کارشناسان ورزشی معتقدند که اگر رشته ای در کشورهای جهان سوم مخاطب ندارد به این دلیل است که این رشته ها به خوبی معرفی نشده اند زیرا تمام رشته های ورزشی در تمام کشورها مخاطبان خاص خود را خواهند داشت.

سرنوشت اسکیت در ایران نشان می دهد که می توان رشته های مختلف ورزشی که هنوز در پشت مرزهای ایران مانده اند را به این کشور وارد کرد.
و از سوی دیگر میزان علاقه جوانان به این گونه ورزش ها نشان می دهد که تزریق انرژی و شادی از طریق ورزش روش معقولی به نظر می رسد.

در این راستا، این اسکیت پارک نیز می تواند برای رشد این ورزش و افزایش علاقه مردم به اسکیت و اوقات فراغت سالم نقش بسزایی ایفا کند. مردم عموما معتقدند که اینگونه امکانات باید در تمام پارک ها و در تمام شهرهای ایران وجود داشته باشد.