سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان - عکس از رویترز

سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان – عکس از رویترز

در حالی که تنش بین دو کشور همسایه، پاکستان و ایران، بر سر نحوه برخورد اسلام آباد با قضیه ربوده شدن سربازان ایرانی در مرز پاکستان بالا گرفته است، یک مقام پاکستانی اکنون اعلام کرده است هیچ اطلاعاتی از وجود سربازان ربوده شده ایرانی در خاک پاکستان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ها، مشاور نخست ‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل در تازه‌ ترین اظهارات خود مدعی شده است که هیچ اطلاعاتی از وجود سربازان ربوده شده ایرانی در خاک پاکستان وجود ندارد.

سرتاج عزیزدر گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «جیو» پاکستان گفته است: «اگر چه ایران ادعاهایی بر ضد پاکستان مطرح کرده اما هیچ گونه شواهدی دال بر اینکه سربازان ربوده شده به داخل خاک پاکستان آورده شده‌اند ارائه نکرده است».

وی افزود: «اگر ایران اطلاعاتی در این زمینه دارد، می‌تواند آن را در اختیار ما قرار دهد و ما حاضریم عملیات مشترکی با آنان در این باره انجام دهیم.»

عبد‌الرئوف ریگی سخنگوی گروه جیش العدل هم چند روز پیش در مصاحبه با روزنامه امت پاکستان ادعا کرده بود که این گروه از پاکستان یا سایر کشورها وارد خاک ایران نمی‌شود بلکه پایگاه اصلی این گروه داخل خاک ایران است.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس ایران بدون ذکر نام، از یک مقام مسئول ایرانی نقل قول کرده است که دستگاه امنیتی ایران محل حضور این گروهک در خاک پاکستان را به طرف مقابل اطلاع داده است.

این مقام ایرانی تصریح کرده است که در فیلم‌های منتشر شده از سوی این گروهک تروریستی که ادعا می‌کنند عملیات گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی است نشان داده می‌شود که آنها فنس‌ها را پاره کرده و از مرزها عبور کرده‌اند و از سوی دیگر دستگاه امنیتی ایران نقطه دقیق محل حضور افراد این گروه در پاکستان را شناسایی و در دیدارهایی که با مسئولان پاکستانی داشته این مکان‌ها را که مرتباً تغییر می‌کند به طرف پاکستانی اطلاع داده است.

در این میان سپاه پاسداران در ایران اعلام کرده که در پی کشته شدن ۱۴ مرزبان ایرانی و به گروگان گرفته شدن پنج مرزبان دیگر در سال قبل، تامین امنیت بخشی از منطقه مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان به نیروی زمینی سپاه پاسداران واگذار شده است.

تامین امنیت مرزهای ایران هم اکنون بر عهده فرماندهی مرزبانی است که یکی از بخش های نیروی انتظامی است.

به گزارش سپاه نیوز وبسایت وابسته به سپاه پاسداران، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران گفته که با همکاری دیگر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی، “با هر گونه تلاشی که بخواهد امنیت و آرامش موجود در این منطقه را به مخاطره بیاندازد “قاطعانه و کوبنده” مقابله خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران٬ حسن روحانی روز چهارشنبه، ششم فروردین‌ماه، در گفت‌و‌گوی تلفنی با نواز شریف با اشاره به «گزارشات ضد و نقیض» در خصوص وضعیت یکی از پنج مرزبان ایرانی به گروگان گرفته شده٬ گفت: «با وجود اقدامات دوجانبه و پیگیری‌های ممتد جمهوری اسلامی ایران و تشکیل کمیسیون مشترک مرزی میان مسئولان استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان و تلاش‌های مشترک انجام گرفته٬ انتظار داشتیم که بعد از تشکیل این کمیسیون٬ اقدام جدی از سوی مقامات پاکستانی برای آزادسازی گروگان‌های ایرانی صورت گیرد.»

در این گفت‌و‌گوی تلفنی نخست وزیر پاکستان نیز گفت: «اطمینان می‌دهم دولت پاکستان برای آزادی مرزبانان ایرانی از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نخواهد کرد.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشتته در حاشیه جلسه هیئت دولت ایران و در جمع خبرنگاران گفت: «دولت و مردم ایران انتظار دارند از جان گروگان های ما در پاکستان حفاظت شود و آنها هر چه سریع تر سالم و بدون ضرر و خطر به کشور و نزد خانواده های خود بازگردند.»

ظریف درباره خبر شهادت یکی از پنج مرزبان ایرانی توسط گروه تروریستی جیش العدل گفت: «واقعا یک نگرانی عمده در دولت و دستگاه دیپلماسی، درباره وضعیت سربازان ما در پاکستان و دیپلمات ما در یمن که قبلا گروگان گرفته شده، بوده است. در این زمینه تمام تلاش ممکن را انجام داده ایم و باعث تاسف است که پاکستان نتوانسته در کشور خود امنیت کافی برقرار کند و تروریست ها توانسته اند از این خلا استفاده کنند.»

پنج مرزبان ایرانی اواسط بهمن ماه در مرز بین ایران و پاکستان ربوده شدند و گروه موسوم به جیش العدل مسئولیت ربودن آنها را به عهده گرفت.

جیش العدل روز یکشنبه ۳ فروردین اعلام کرد که یکی از گروگان ها به نام گروهبان جمشید دانایی‌فر را “اعدام” کرده است.

مقام های وزارت کشور ایران ابتدا گفتند که خبر کشته شدن آقای دانایی فر را تایید یا تکذیب نمی کنند، اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دولت پاکستان را “مسئول کشته شدن” مرزبان ربوده شده دانست.