آزادی زندانیان فلسطین در ماه اوت

آزادی زندانیان فلسطین در ماه اوت

اسراییل در راستای گفت و گوهای صلح، گروه دوم زندانیان فلسطینی را در ۲۹ اکتبر آزاد می کند.

از آنجایی که آزادی زندانیان فلسطینی یکی از خواسته های اصلی دولت خودگردان فلسطین است، هیئت دولت اسراییل در ماه ژوییه ۲۰۱۳ به آزادسازی ۱۰۴ زندانی فلسطینی رای داد. این تصمیم در راستای بهبود روند گفت و گوهای صلح میان اسراییل و فلسطین گرفته شده است.

بر اساس این گزارش هفته آینده (سه شنبه ۲۹ اکتبر) ۳۰ نفر از زندانیان فلسطینی آزاد خواهند شد.

اولین گروه زندانیان فلسطینی که ۲۶ نفر بودند در ۱۳ اوت سال جاری آزاد شدند که بسیاری از آن ها بیش از ۲۰ سال در حبس بودند.

به گزارش شبکه اخبار فلسطین، گروه سوم زندانیان ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳ و گروه چهارم زندانیان فلسطینی در ۲۸ مارس سال آینده (۲۰۱۴) آزاد می شوند.

به گزارش روزنامه عبری زبان هاآرتص بنیامین نیتانیاهو نخست وزیر اسراییل در اوایل ماه اکتبر با درخواست مقامات ایالات متحده آمریکا و تشکیلات فلسطین مبنی بر آزادی دومین گروه اسیران فلسطینی در عید قربان مخالفت کرده بود و اعلام کرده بود که اسرا طبق توافق ۲۹ اکتبر آزاد می شوند.

ماه گذشته دو وزیر اسراییلی از نیتانیاهو خواستند که به علت بمب گذاری های انجام شده در کرانه باختری، روند آزادی زندانیان فلسطینی را متوقف کند. در این بمب گذاری ۳ اسراییلی کشته و یک دختر مجروح شدند.

گفت و گوهای صلح بین اسراییل و فلسطین بعد از سه سال وقفه در ماه ژوییه سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شد. این مذاکرات در مورد توسعه شهرک سازی در کرانه باختری است.

برنامه اسرائیل برای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی با انتقاد آمریکا و کشورهای اروپایی روبرو شد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود: «معتقدم در داخل اسرائیل این نگرش به صورت ‏فزاینده در حال شکل گیری است که اشغال کرانه ‏باختری سبب خدشه دار شدن ساختار دموکراتیک ‏حکومت یهودی (اسرائیل) می‌شود.»