کشته شدن یک فلسطینی و چاقو خوردن ۵ تن از شهروندان

سربازان اسرائیلی که یک فلسطینی را در شهر الخلیل چشم بسته بازداشت کرده اند – عکس از رویترز

سربازان اسرائیلی که یک فلسطینی را در شهر الخلیل چشم بسته بازداشت کرده اند – عکس از رویترز

روزگذشته إسرائیل اقدامات شدیدتری برای رویارویی با «انتفاضه سوم» اتخاذ کرد که در آن ۱۳ گردان ذخیره از گارد مرزی ، به علاوه ۳ گردان ذخیره ارتش که هفته گذشته به خدمت نظامی وارد شدند را فراخواند. پلیس إسرائیل گفت: «اولویت نیروهای ما گسترده شدن در قدس  است و پس از آن در شهرهای مختلط عربی یهودی خواهد بود». وی افزود که برای کشف تحریک کنندگان به شورش،  بر سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی نظارت خواهد کرد.

در همین راستا، وزرای اسرائیلی ، تحریک بر ضد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را افزایش دادند، و نقش تاریخی او را در خاور میانه به پایان رسیده دانستند. آن ها همچنین او را خاخام ترویست ها در نظر گرفتند، که این امر باعث شد نیروهای امنیتی ریاست جمهوری فلسطین اقدامات امنیتی در اطراف او را برای جلوگیری از مورد هدف قرار گرفتن افزایش دهند.

اما در زمینه میدانی، ارتش اسرائیل طی درگیری های خشونت آمیز در روستای البیره در نزدیکی رام الله، یک جوان فلسطینی را به شهادت رساند. همچنین دو عملیات جدید ضربه زدن با چاقو صورت گرفت، که در اولین مورد یک فلسطینی به یکی از شهرک نشینان حمله کرد، و در دومین مورد، یک فلسطینی از عرب های اسرائیلی پس از آن که با ماشین خود در نزدیکی کیبوتس جان شمویل در شمال إسرائیل، به چهار یهودی برخورد کرد، با چاقو به آن ها ضربه زد. پلیس گفت که فرد مهاجم، که بیست سال دارد را دستگیر کرده است. از سوی دیگر، یک زن باردار فلسطینی و دختر شیر خوارش، در حمله اسرائیل به نوار غزه کشته شد. از سوی دیگر، روز گذشته سازمان «هیومن رایتس واچ» فاش کرد که یکی از پژوهشگران این سازمان توسط گلوله های لاستیکی ارتش اسرائیل نزدیک رام الله زخمی شد.

در تحولی دیگر، عرب های اسرائیلی تصمیم گرفتند فردا اعتصاب عمومی انجام دهند. همچنین اعضای کنیست عربی تصمیم گرفتند پس فردا به سوی مسجد الاقصی رفته و در یک تظاهرات علیه  یهودیان افراطی مشارکت کنند.

در همین راستا، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل فاش کرد که وی از یهودا فاینشتاین، دادستان کل دولت خواست، امکان خروج از قانون جنبش اسلامی، با این ادعا که این جنبش از جنبش اخوان المسلمین تامین مالی می شود را مورد بررسی قرار دهد.