Categories: خبر

اسد ۱۹۶ افسر خود را از دست می دهد و با «کارت افتخاری» خشم مردم را فروکش می کند

نگرانی هایی از رسیدن «عملیات تسویه مردان رژیم» به میشل سماحه لبنانی

یک آواره سوری که در بیرون خیمه خود در اردوگاه «ریحانیه» واقع در کوههای ترکمان در استان لاذقیه در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه نشسته است (عکس از رویترز)

 

با انتشار اخباری مبنی بر افزایش تعداد کشته شدگان از نیروهای ارتشی وابسته به نظام در نبردهای اخیر خود با نیروهای معارض، گروههای علوی طرفدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه، در حالتی از نگرانی و اضطراب به سر می برند.

طبق گزارش های رسیده، از آغاز سال جاری تا کنون و طی نبردها در مناطق سوریه، نیروهای نظامی دست کم ۱۹۶ افسر در مراکز مختلف را از دست داده اند که اکثریت آنها در مناطق ساحلی بوده است. بر اساس گفته برخی فعالان، تعداد افسران کشته شده از دو استان لاذقیه و طرطوس ۱۲۴ نفر بوده است در حالی که تعداد افسرانی که از استان های حمص و حماه کشته شده اند ۳۷ نفر بوده اند.

رئیس جمهور سوریه اخیراً در تلاشی برای کم کردن خشم و انزجار طرفداران خود، یعنی خانواده های کشته شدگان ارتشی و شبه نظامیان مسلح، اقدام به صدور فرمان ریاست جمهوری کرد و در آن گروههایی که به آن ها «کارت افتخار» تعلق می گیرد را تشریح کرد. قرار است به این افراد امتیازاتی از جمله کاهش هزینه های درمانی و حمل و نقل تعلق گیرد.

از سوی دیگر، نگرانی هایی از ترور میشل سماحه یکی از وزرای سابق لبنان، که به اتهام انتقال مواد منفجره از سوریه به لبنان توقیف شده است، وجود دارد. چرا که اخبار ضد و نقیضی درباره سرنوشت علی المملوک، رئیس اداره امنیت ملی سوریه منتشر شده است،و گمانه زنی هایی وجود دارد که رژیم سوریه در چارچوب ترور «مردان نظام»، به خصوص کسانی که در ترور رفیق الحریری نخست وزیر سابق لبنان دست داشتند، اقدام به تصفیه المملوک کرده است.

یک منبع لبنانی درباره قضیه سماحه به «الشرق الأوسط» گفت: «تا زمانی که اسد در رأس قدرت سوریه است، شخصیت هایی که شاهد دوران حکومتی وی هستند در معرض ترور خواهند بود، و بهترین دلیل بر این مدعا، عملیات تصفیه پی در پی است که منجر به از میان رفتن مردان وی می شود».

الشرق الاوسط:
Related Post