{کمیسیون عالی مذاکره کننده} به «الشرق الأوسط»: تصمیم پوتین «ژنو» را نجات داد* دی میستورا مذاکرات مستقیم را آماده سازی می کند

شادمانی برخی از نیروهای هوایی روسیه پس از بازگشت به کشورشان – عکی از آسوشیتد پرس

شادمانی برخی از نیروهای هوایی روسیه پس از بازگشت به کشورشان – عکی از آسوشیتد پرس

پس از تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر خروج بخش عمده ای از نیروهای روسیه از سوریه که واکنش های گسترده بین المللی را به دنبال داشت، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد کشورش از اپوزیسیون سوریه که در نشست ریاض شکل گرفت ابراز امتنان می کند زیرا در رسیدن به راه حل های میانه در مذاکرات سوریه جدی است. لاوروف افزود: «ما از همکاران عربستانی ابزار قدردانی می کنیم زیرا این مجموعه بر خلاف مجموعه ای که در ماه ژانویه تشکیل شده بود، به صورت جدی قصد پیوستن به روند سیاسی دارد.

در همین راستا، منابع آگاه گفتند تحول قابل توجه در موضع روسیه باعث انزوای رژیم بشار اسد شد و این امر پس از بحران میان این رژیم و مسکو به علت اظهارات اخیر ولید المعلم وزیر خارجه سوریه پیش آمد که در آن تقسیم قدرت را رد کرد.

اما در حالی که روز گذشته مذاکرات صلح سوریه در ژنو برای دومین روز پیاپی ادامه یافت، استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه پس از دیدار با هیئت مخالفان نسبت به نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد و افزود بحران مهاجرت و تحول اخیر در موضع روسیه به مذاکرات کمک کردند. دی میستورا خواستار آزادی بازداشت شدگان و امداد رسانی شد، اما گفت: « گفتگوهای مستقیم میان نظام اسد و اپوزیسیون تنها پس از آن صورت خواهد گرفت که همه امور پخته شوند».

از سوی دیگر منذر ماخوس سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کننده گفت: « تصمیم عقب نشینی روسیه مذاکرات ژنو را که در حال فروپاشی بود نجات داد».