استقرار تانک های ترکیه در نزدیکی مرز سوریه - عکس از خبرگزاری فرانسه

استقرار تانک های ترکیه در نزدیکی مرز سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

در پی تحولات اخیر و پیشروی های گروه داعش در اطراف شهر کردنشین کوبانی سوریه در نزدیکی مرز ترکیه، تانک‌های ارتش ترکیه در تپه‌ای مشرف بر این شهر موضع گرفتند.

اعزام این تانک ها در اطراف مرز ترکیه و سوریه و در نزدیکی شهر مورست‌پنار در پی آن صورت گرفت که چند گلوله توپ به نقاطی در خاک ترکیه اصابت کرد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که روستاهای مرزی ترکیه هدف گلوله قرار گرفته و دست‌کم سه راکت به اطراف آنها پرتاب شده است.

رویترز گزارش داده است که حدود۱۵ دستگاه تانک ارتش ترکیه که لوله توپ‌هایشان به سوی خاک سوریه نشانه رفته است، روی تپه‌ای مشرف به شهر کوبانی مستقر شده اند.

نیروهای داعش در چند روز گذشته به شدت برای تصرف شهر کوبانی سوریه تلاش می کنند به طوری که این شهر زیر آتش سنگین توپخانه داعش بوده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه چند روز پیش گفته بود که آنکارا مشارکت در ائتلاف جهانی علیه تندروهای اسلام‌گرا را بررسی می‌کند.

در این میان گفته می شود پارلمان ترکیه هم این هفته به بحث درباره پیوستن به ائتلاف بین المللی خواهد پرداخت.

رئیس پارلمان ترکیه گفته است که بحث در این زمینه ممکن است روز سه‌شنبه، هشتم مهر ماه، آغاز شود.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا می‌گویند مواضع داعش در این منطقه را بارها از جمله روز دوشنبه بمباران کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد این حملات در متوقف کردن عملیات داعش بی‌تأثیر بوده است.

از سوی دیگر،رزمندگان کرد سوریه در این منطقه، تهدید کرده اند که اگر ترکیه از آنها حمایت نظامی نکند روند صلح با این کشور را متوقف خواهند کرد.

نواف خلیل سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک که در سوریه مستقر است روز شنبه به الشرق الاوسط گفت: «روند صلح بین کردها و دولت ترکیه به تصمیم آنکارا درباره حمایت یا عدم حمایت از ما بستگی دارد.»

گروه داعش که از القاعده جدا شده روز شنبه محاصره اش را در اطراف کوبانی، که عین العرب هم نامیده می شود، تنگ تر کرد و در این میان نیروهای کرد درباره خشونت های گروه داعش هشدار می دهند.

نیروهای کرد مستقر در کوبانی روز جمعه نیز در بیانیه ای از آنکارا خواسته بودند تا برای جلوگیری از پیشروی گروه اسلامگرای داعش، به آنها سلاح و مهمات بدهد.

در این بیانیه آمده بود: «ما از دولت ترکیه می خواهیم به ما سلاح های پیشرفته و مهمات بدهد تا حملات گروه اسلامگرا را پاسخ دهیم.» این بیانیه همچنین هشدار داده بود که «نرمی در قبال این سازمان، سرنوشت مردم ما را به مخاطره می اندازد و خطر [اسلامگرایان] را در طول مرز جنوبی ترکیه افزایش می دهد.»

سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک گفت: «این بیانیه ترکیه را در مقابل مسئولیت هایش قرار می دهد و رابطه ما با آنرا تبیین می کند.» وی افزود: «این مساله نیات ترکیه را پس از ابراز حمایت آن از ائتلاف بین المللی در مقابله با داعش روشن می کند.»

وی در همین حال گفت: «اگر ترکیه به خواسته های ما پاسخ ندهد، اخبار مبنی بر اینکه این کشور از این سازمان اسلامگرا حمایت می کند، تایید می شود.»

به گفته آقای خلیل، چندهزار کرد شامل نیروهای رزمی و زنان و کودکان روز جمعه برای ارائه کمک نظامی و دادن روحیه به دیگر کردهای ساکن کوبانی با عبور از مرز ترکیه وارد سوریه شدند.
وی همچنین گفت که هزاران کرد در طول مرز مستقر شده اند تا اطمینان یابند ترکیه به داعش کمک نمی کند.

حدود ۱۵۰ هزار کرد از هنگام آغاز حملات داعش به شهر کوبانی، به ترکیه گریخته اند.