آنکارا: سعید عبدالرزاق

ترکیه به توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که تهدید کرده بود در صورت حمله ترکیه به کُردها پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند، واکنش نشان داد و تأکید کرد که شرکای استراتژیک با زبان تهدید با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، در عین حال از ایده ترامپ برای تشکیل منطقه امن در شمال سوریه استقبال کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، ایده تشکیل منطقه امن در سوریه پس از اصرار و عزم ترکیه بر آن مطرح شد. وی همچنین گفت ترکیه مخالفتی با این ایده ندارد.
چاووش اوغلو در جلسه مطبوعاتی با ژان اسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ در مقر وزارت خارجه افزود: ایده تشکیل منطقه امن در سوریه نه به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بلکه به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تعلق دارد.
چاووش اوغلو به سخنان ضد ترکیه ترامپ در ارتباط با سیاست داخلی که از طریق رسانه‌های اجتماعی انتشار یافته‌است، اشاره کرده و گفت، شرکای استراتژیک از طریق رسانه‌های اجتماعی اظهار نظر نمی‌کنند. تهدیدها ما را نمی‌ترساند. غیرممکن است. با تهدید اقتصادی نمی‌توان چیزی به دست آورد.
وی افزود: «ترامپ زیر فشارهای جدی قرار دارد. دستگاه‌های امنیتی برای جلوگیری از خروج از سوریه فشار وارد می‌کنند.»
وزیر خارجه ترکیه بیان کرد، با یکسان دانستن کردها و تروریست‌ها نمی‌توان به جایی رسید.
از سوی دیگر، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) از آمریکا خواست تا به همکاری استراتژیک دو کشور احترام بگذارد.
او با اشاره به این که حزب کارگران کردستان ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی توسط آمریکا شناخته شده‌است در توییتر نوشت: «یکی کردن کُردهای سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه که در لیست تروریستی آمریکا است و همین‌طور شاخه آنها در سوریه یعنی جنگ جویان یگانهای مدافع خلق، اشتباه فاجعه‌آمیزی است.»
از سوی دیگر، فخرالدین الطون، رئیس اداره ارتباطات در ریاست جمهوری ترکیه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت کشورش حامی کردها است و دشمن آن‌ها نیست.