استقبال بی‌نظیر کتاب‌خوانان از اختتامیه ۱۳مین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اربیل

در این نمایشگاه ۱۲۰ نشست فرهنگی و ادبی برگزار شد… ۳۲۰ ناشر در نمایشگاه حضور داشتند

اربیل: فاضل النشمی

یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق به فعالیت‌های خود پایان داد. در این نمایشگاه که به مدت ده روز ادامه یافت ۳۲۰ ناشر عراقی، عربی و خارجی از ۱۷ کشور جهان حضور داشتند.
به گزارش الشرق الاوسط، در حاشیه نمایشگاه علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی عربی و کردی، ده‌ها سمینار، گفتگوی فرهنگی، مراسم امضای کتاب، جلسات شب شعر و جلسات هنری برگزار شد. این ویژه برنامه ها توسط مؤسسه «المدی» و با حمایت مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان در باغ پارک بزرگ سامی عبدالرحمن برگزار شد.
نشست‌های فرهنگی این نمایشگاه شاهد حضور گسترده ادبا، نویسندگان، دانشگاهیان و روشنفکران عراقی بود، در حالی که مشارکت کشورهای عربی در این نمایشگاه بسیار ضعیف بوده و فقط یوسف زیدان نویسنده مصری در این نمایشگاه حاضر شد.
فخری کریم، رئیس مؤسسه رسانه‌ای و فرهنگ و هنر «المدی» که مسئول برگزاری نمایشگاه بود در این باره گفت: «این نمایشگاه تلاش و مشارکتی برای ارائه سبک معاصر نمایشگاه کتاب است که ثابت می‌کند فرهنگ پایه و اساس هرگونه توسعه و پیشرفت و بیداری فکری است».
در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اربیل حدود ۶۰۰ هزار کتاب در زمینه‌های مختلف ادبی، فرهنگی، علمی و سیاسی در معرض دید عموم قرار گرفت. علاوه بر نشست‌های فرهنگی و ادبی، جلسات و نشست‌های سیاسی نیز در نمایشگاه برگزار شد.
در همین باره، حسین رشید، یکی از اعضای کمیته رسانه نمایشگاه با اشاره به استقبال فراوان از نمایشگاه گفت: «تعداد بازدیدکنندگان بیش از ۱۰ هزار نفر بود، علاوه بر این شاهد افزایش قابل توجه فروش کتاب نسبت به دوره‌های پیشین بودیم. حضور گسترده مردم موصل نیز مثال زدنی بود».
وی در ادامه با اشاره به موفقیت این نمایشگاه افزود: «یکی از مهمترین دلایل موفقیت نمایشگاه این بود که توسط یکی از مؤسسه‌های نشر کتاب برگزار شد و نه وزارت، چرا که ناشران با کتاب، جزئیات فروش و تبلیغ آن آشناترند».
بلال محسن صاحب انتشاراتی سطور نیز گفت: «یکی از مهمترین ویژگی‌های این نمایشگاه پذیرش همه انواع کتاب بدون هیچ گونه محدودیت و فیلتر بود. تنها عناوینی که از حضور در نمایشگاه منع شدند، کتاب‌هایی بودند که خواننده را به خشونت دعوت می‌کرد».

الشرق الاوسط:
Related Post