وزیر سابق ونزوئلایی تأکید کرد کاراکاس و دیگر پایتخت ها با شرکت های کوبایی برای  تولید مدارک «غیر جعلی» معامله می کنند

یک شهروند ونزوئلایی در حال شمارش اسکناس های پول در کاراکاس پایتخت ونزوئلا – عکس از رویترز

یک شهروند ونزوئلایی در حال شمارش اسکناس های پول در کاراکاس پایتخت ونزوئلا – عکس از رویترز

گزارش های صادره از سرویس های امنیتی و اطلاعاتی غربی نشان می دهد تعدادی از افراد وابسته به گروه های ایرانی و برخی وابستگان به حزب الله لبنان که به ارتباط با تروریسم مشکوک هستند، با داشتن گذرنامه های لاتینی با کمک «فناوری کوبایی»، در ایالات متحده و کشورهای آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا و اکوادور آزادانه حرکت می کنند.

بر اساس این گزارش ها، دستگاه های اطلاعاتی در کانادا و بلغارستان، اخیراً تحرک شهروندانی با ریشه های عربی، به ویژه لبنانی وابسته به حزب الله ، و برخی افراد ایرانی را پیگیری کردند که گذرنامه های ونزوئلایی اصلی دارند و در برخی کشورها، به ویژه ایالات متحده و کانادا و کشورهای آمریکای جنوبی تحرک می کنند. آنتونی داکین وزیر کشور سابق ونزوئلا که در حال حاضر در ایالات متحده به سر می برد این امر را تأکید کرد و اشاره کرد، ونزوئلا  به منظور تسهیل در روند حرکت افراد ایرانی و افرادی از حزب الله، مرکزی برای دادن گذرنامه های سفر به آن ها شده است.

این وزیر سابق برای رسانه ها فاش کرد، کاراکاس برای صدور گذرنامه های کامپیوتری و  بیومتریک با شرکت های کوبایی قرارداد بسته است. افشا گری داکین ، حجم تجارتی که کشور کوچکی مانند کوبا در انتقال تکنولوژی تولید و صدور گذرنامه های کامپیوتری  در آمریکای لاتین انجام می دهد را فاش کرد، و این که هاوانا قراردادهایی با کشورهای دیگری مانند آرژانتین و اکوادور دارد که دستیابی به داده های نزدیک به هشتاد میلیون نفر از شهروندان را امکان پذیر می کند. این امر همچنین صدور مدارک شناسایی غیر جعلی با استفاده از داده های افراد دیگر را تضمین می کند. داکین به رسانه ها گفت ، شک و تردید در مورد استفاده شهروندان کشورهایی مانند ایران از گذرنامه های ونزوئلایی از ده سال پیش شروع شد.