حفظ و ثبت سطوح سنگی منقوش در جنوب سینا توسط وزارت آثار باستانی

قاهره – الشرق الاوسط
وزارت آثار باستانی مصر صبح سه شنبه (۸ ژانویه-۱۸ دی) از استرداد یک اثر تاریخی سنگی خبر داد. این قطعه باستانی که بر روی آن کارتوچه فرعون آمنهوتپ یکم نقش بسته در موزه ای در معبد کرنک در اقصر (جنوب مصر) در معرض نمایش گذاشته و سپس دزدیده شده و به طور غیر قانونی به خارج کشور انتقال یافته بود.
شعبان عبد الجواد سرپرست بخش مدیریت آثار باستانی مسترد شده در بیانیه مطبوعاتی گفت «وزارت آثار باستانی با پیگیری مستمر سایت های مراکز حراج در جهان موفق به شناسایی قطعه ای شد که در یکی از حراج های لندن به فروش گذاشته شده بود. این وزارتخانه اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری و جلوگیری از فروش این قطعه را انجام داد».
عبد الجواد افزود «ما با همکاری وزارت آثار باستانی و وزارت خارجه و تلاش های گسترده برای استرداد این قطعه باستانی و نیز تلاش مقام های ذیربط در انگلیس و سفارت مصر در لندن موفق شدیم تا از فروش آن جلوگیری کرده و این قطعه در سپتامبر (شهریور) به دست سفارت مصر در لندن رسید».
مصر در اواخر ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) هم موفق به استرداد هزاران قطعه و سکه باستانی در پنج کشور شد. ۲۱۸۵۵ قطعه و سکه به ایتالیا و ۱۴ قطعه به قبرس و ۹ مورد به فرانسه و ۳ قطعه به آمریکا و یک قطعه به کویت منتقل شده بودند. در کل، دولت مصر موفق به استرداد ۲۱۸۸۲ قطعه مسروقه در سال گذشته میلادی (۱۳۹۷) شد.
از سوی دیگر، فاز دوم طرح ثبت نقوش سنگی در منطقه آثار باستانی در جنوب سینا توسط وزارت آثار باستانی مصر آغاز شد.
دکتر نادیا خضر رییس اداره مرکزی آثار باستانی دریایی گفت «فاز دوم این طرح به ثبت نقوش سنگی موجود در دره های منطقه سینا می پردازد. طرح های گوناگونی از جمله منظره و حیوانات و نوشته های هیروگلیف و یونانی و نبطی و عربی بر روی قطعه های سنگی این منطقه ترسیم شده است. این طرح با ثبت طرح های سنگی دره عمیره آغاز شد. نام پادشاهان خاندان یکم فراعنه بر روی قطعه های سنگی حک شده است. ثبت همه طرح های موجود بر روی قطعات سنگی در این منطقه از آغاز خاندان یکم تا دوره اسلامی تکمیل شده است».
دکتر هشام حسین مدیر کل واحد آثار باستانی در شمال سینا گفت «این تیم در حال به روز کردن اطلاعات مربوط به نقوش سنگی و عکسبرداری با کیفیت عالی از آنهاست. فناوری های نوین متعددی در این عملیات به کار گرفته شده تا آثاری که از این قطعات سنگی محو شده اند هم قابل تشخیص باشند».
او افزود «کارگاه آموزشی در حاشیه این فعالیت ها در مرکز آموزشی جنوب سینا با عنوان ثبت نقوش سنگی تنظیم شده که هدف آن آموزش ثبت این نقوش به باستان شناسان است».
گفتنی است فاز اول طرح ثبت آثار منقوش سنگی در مناطق وادی الدوم و السلیک و الرسیس و العین السخنه در منطقه آثار باستانی سوئز انجام شد.