مشاور امنیت ملی آمریکا بر تجدید ساختار کمک‌ها و توقف حمایت از هیئت‌های حفظ صلح سازمان ملل تأکید کرد

واشینگتن: هبه القدسی

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته هشدار داد که آمریکا خواستار «توقف» هیئت‌های حفظ صلح سازمان ملل به آفریقا خواهد شد، چرا که «صلح پایدار را به ارمغان نمی‌آورند». وی همچنین سیاسیت‌های «نابود کننده» چین و روسیه در آفریقا را محکوم کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در حالی که «استراتژی جدید» دولت دونالد ترامپ برای قاره آفریقا را ارائه می‌داد گفت: «به منظور تضمین نتایج، در کمک‌های اقتصادی تجدیدنظر خواهد شد».
وی در سخنرانی اش در مؤسسه «هریتاج فاندیشن» در واشینگتن گفت: «منأسفانه میلیاردها دلار مالیات آمریکایی‌ها نتایج مطلوبی به بار نیاورده است. از امروز واشینگتن با این سنت قدیمی برای کمک‌های بدون نتیجه و بدون مسئولیت و حمایت‌های بدون اصلاح مخالفت می‌کند. آمریکا سخاوتمند است، اما بر اهمیت استفاده درست و صحیح از پول‌هایمان تأکید می‌کنیم».
بولتون که به عنوان یکی از «شاهین» های سیاست آمریکا به‌شمار می‌رود، اشاره کرد: «روابط تجاری و اقتصادی باید در راستای منافع آمریکا و کشورهای آفریقایی باشد و واشینگتن در ساختار کمک‌های اقتصادی به کشورهای آفریقایی تجدیدنظر خواهد کرد و به توافقنامه‌هایی که در راستای کمک به اشتغال‌زایی برای آمریکایی‌ها، افزایش صادرات و رشد پایدار در آفریقا باشد، ادامه خواهیم داد».
مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به قطع کمک به کشورهایی که پیشرفت ضعیفی داشته یا در سازمان ملل ضد آمریکا رأی داده‌اند، افزود: «استراتژی ما برای کمک به کشورهای آفریقایی بر سه محور استوار خواهد بود؛ ۱- تقویت معاملات اقتصادی برای همکاری با کشورهای آفریقایی در جهت دستیابی به ثبات، ۲- مقابله با «داعش» و «القاعده» در آفریقا و ۳- اطمینان از استفاده صحیح از مالیات آمریکایی‌ها و عدم پرداخت پول به هیئت‌های سازمان ملل که برخی از آنها به تجاوزهای جنسی در کشورهای آفریقایی متهم شده‌اند».
وی در ادامه ضمن محکوم کردن اقدام چین در خصوص دادن رشوه و فساد برای برنده شدن در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در آفریقا و تقویت نفوذ خود در این کشورها گفت: «ما شاهد تأثیر منفی نفوذ چین در آفریقا و ورود آنها در معاملات فاسد هستیم. پکن سعی دارد از طریق پروژه‌های اقتصادی در زامبیا نفوذ کند. در جیبوتی نیز از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ دولت را زیر بار بدهی‌های سنگین پروژهای زیربنایی برده‌است».
وی افزود: «چین در چند مایلی پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی، یک پایگاه نظامی تأسیس کرده و کنترل بندر جیبوتی در دریای سرخ را نیز به دست گرفته و این امر تهدیدی برای منافع امنیتی واشینگتن در منطقه به‌شمار می‌رود».
بولتون در پاسخ به پرسش‌های حاضران اذعان کرد: «دولت‌های قبلی آمریکا در کاهش اهمیت استراتژیک آفریقا اشتباه کرده بودند و تلاش‌های چین و روسیه برای افزایش نفوذ خود در آفریقا بر اهمیت این قاره تأکید می‌کند».