مقاومت نبرد «العند» را به تأخیر می اندازد.. و به سمت مرکز لحج پیش روی می کند

یک فرد مسلح از پیروان حوثی در حال راه رفتن مقابل محل انفجار خودروری بمب گذاری شده که مسجد پیروان مذهب اسماعیلی را در صنعا هدف قرار داد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک فرد مسلح از پیروان حوثی در حال راه رفتن مقابل محل انفجار خودروری بمب گذاری شده که مسجد پیروان مذهب اسماعیلی را در صنعا هدف قرار داد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

نایف البکری، استاندار عدن و رئیس شورای مقاومتی استان، جدل در خصوص اطلاعات رد و بدل شده درباره حضور مبارزان ایرانی در صفوف حوثی ها در عدن و دیگر استان های جنوب یمن را به شکل قاطعی حل و فصل کرد. البکری به «الشرق الأوسط» گفت: «مقاومت تعدادی از اسرای ایرانی و دیگر ملیت های مختلف در دست دارد و در حال حاضر از آن ها بازجویی می شود تا مأموریت آن ها و همچنین ملیت افراد دیگر مشخص شود». البکری تأکید کرد: «در میان اسیران، کارشناس و افراد نظامی و جنگجو وجود دارد». وی همچنین گفت: «عناصر مقاومت تعداد زیادی از جنگجویان ایران را در جبهه های نبرد در عدن و لحج و ابین دستگیر کردند، و در روزهای آینده اسامی و ملیت ها و گرایش های آن ها را اعلام خواهیم کرد».

اما از نظر میدانی، مقاومت حامی مشروعیت، روز گذشته به پیش روی خود در تعدادی از مناطق استان جنوبی لحج، به ویژه در منطقه المحله و الجلاجل که در چهار کیلومتری شهر الحوطه، مرکز استان، قرار دارد، ادامه دادند. نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن، به محاصره پایگاه هوایی العند، واقع در استان لحج نیز ادامه دادند. مقاومت اشاره دارد که در حال حاضر از اشغال این پایگاه استراتژیک به علت وجود صدها فرد بازداشتی در آن، امتناع می کند. منابع حقوق بشر در عدن تأکید کردند که حوثی ها دست کم ۱۵۰۰ نفر از استان های عدن، لحج، ابین و ضالع را در بازداشت دارند.

در همین حال، جنگنده های ائتلاف، یک سری حملات هوایی را بر تعدادی از مواضع شبه نظامیان و نیروهای علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق، در استان صعده واقع در شمال کشور که سنگر اصلی حوثی ها به شمار می آید، انجام دادند. جنگنده های ائتلاف همچنین مواضع شورشیان در استان های ابین و لحج در جنوب یمن را هدف قرار دادند.

از سوی دیگر شبح انفجارها مجدداً به صنعا بازگشت؛ به طوری که روز گذشته یک خودروری بمب گذاری شده مسجد «الفیض الحاتمی» در منطقه نقم در شرق پایتخت را هدف قرار داد. این انفجار منجر به کشته شدن دست کم ۵ نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر شد. مسجد هدف قرار گرفته متعلق به پیروان طایفه بهره است که از شیعیان فاطمی و پیرو مذهب اسماعیلی هستند که در یمن به مکارمه مشهور هستند و پیروان آن ها در یمن و هند پراکنده هستند. برخی خبرگزاری ها به نقل از یکی از مسؤلان داعش اعلام کردند که این سازمان تروریستی مسؤلیت این تجاوز را به عهده گرفته است.

در همین راستا، سرلشکر علی الاحمدی، رئیس دستگاه امنیت ملی یمن گفت: «مدت آموزش کمیته های مردمی که قرار شده است با نیروهای ارتش و امنیت ادغام شوند، حداقل از ۴۵ روز کمتر نخواهد بود». وی اشاره کرد که تصمیم هادی، رئیس جمهور یمن، مبنی بر الحاق مقاومت به نهادهای دولتی، به استخدام جوانان بی کار و متحد کردن صف نظامی کمک می کند.