علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران

“هنر ایرانی در یک هفته” دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

جشنواره کن؛ بدون سینمای ایران

جشنواره بین المللی فیلم کن که یکی از مهمترین جشنواره سینمایی های جهان محسوب می شود، فیلم های برگزیده خود را برای نمایش در شصت و هفتمین دوره این جشنواره در ماه مه اعلام کرد، اما امسال هیچ فیلمی از سینمای ایران یا سینماگران ایرانی ساکن خارج از کشور در جشنواره پذیرفته نشده است.

جشنواره کن از دهه نود میلادی نگاه مثبتی به سینمای ایران داشت و هر سال معمولا فیلم یا فیلم هایی از سینمای ایران را در بخش های مختلف خود جای می داد. حضور سینمای ایران در این جشنواره از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ بسیار کمرنگ شد. این در حالی است که سال گذشته (۲۰۱۳)، فیلمی از اصغر فرهادی در بخش مسابقه حضور داشت ، فیلم محمد رسول اف در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد و سه فیلم هم از سه فیلمساز جوان ایرانی در بخش های مختلف فیلم های کوتاه این جشنواره حضور داشتند.

اما، امسال تمام چهل فیلم ایرانی ای که گفته می شود تقاضای شرکت در جشنواره را داشته اند، رد شده اند.

تنها حضور سینماگران ایرانی در جشنواره امسال محدود به حضور عباس کیارستمی است که به عنوان رییس هیات داوران فیلم های کوتاه در جشنواره کن خواهد بود.

درگذشت یک بازیگر جوان تئاتر

ماه گل مهر عکس از خبرگزاری مهر

ماه گل مهر عکس از خبرگزاری مهر

ماه گل مهر، بازیگر جوان تئاتر سه شنبه شب (دوم اردیبهشت) پس از یک مبارزه طولانی با بیماری سرطان درگذشت.

این بازیگر در نمایش های مختلفی از جمله در آثاری از اکبر زنجان پور و محسن حسینی ایفای نقش کرده بود.

آخرین اجرای او بازی در نقش سونیا در نمایش “دایی وانیا” نوشته آنتوان چخوف بود. این نمایش را اکبر زنجان پور در تئاتر شهر کارگردانی کرد.

نمایشگاه کتاب؛ تردیدها و توقیف ها

با نزدیک شدن نمایشگاه کتاب و اعلام عدم حضور برخی از ناشران مستقل ایرانی، جنتی، وزیر فرهنگ ایران گفت که دو ناشر توقیف شده (حیان و طرح نو) هم اجازه شرکت در نمایشگاه را نخواهند داشت.

با این حال جنتی وعده داده است که نظارت بر کتاب ها به برخی از ناشران “خوش نام” واگذار شود:« طبق قانون ممیزی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما بر اساس قانون موظف هستیم که کلیه کتاب‌هایی را که می‌خواهند منتشر شوند، بررسی کنیم و به آنها مجوز لازم را بدهیم، اما پیشنهادی به هیات نظارت داده شده که آنها باید درباره آن تصمیم بگیرند. در این پیشنهاد ما گفته ‌ایم که می‌توانیم به برخی از ناشرانی که در طول سی – چهل سال گذشته کتاب‌های زیاد و عموما مفیدی منتشر کرده‌ اند و ما هیچ‌ گاه ندیده‌ ایم که از مسیر قانونی منحرف شوند یا تخلفی داشته باشند، اجازه بدهیم به جای این ‌که هر روز به ارشاد مراجعه کنند، خودشان با استفاده از شورای بررسی که دارند کتاب‌هایشان را منتشر کنند.» پیشنهاد وزیر ارشاد ایران در دست بررسی است و هنوز هیات نظارت بر نشر کتاب تصمیمی در این‌باره نگرفته است.

به گفته خبرگزاری ایسنا، جنتی درباره اولین جلسه هیات نظارت بر کتاب که به تازگی برگزار شد، گفته است:« در این جلسه سیاست‌های کلی که هیات نظارت باید دنبال کند تا اندازه‌ ای مورد بررسی قرار گرفت. نیاز به مراقبت در برخی رخنه‌ های فرهنگی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده ‌اند، احساس می ‌شود و باید دقت‌های لازم انجام شود تا آن تغذیه فکری که به جامعه ارائه می‌شود غذای سالمی باشد.»

احمد واعظی، محمدعلی مهدوی ‌راد، محمدتقی سبحانی، رضا مختاری، علیرضا اعرافی، محمود گلزاری، عماد افروغ، علیرضا صدرا، صادق آئینه ‌وند، محسن مومنی، علی معلم دامغانی، حسین کچوئیان، مسعود آذربایجانی، مهدی خاموشی، سید مهدی شجاعی و فریبا علاسوند اعضای هیات نظارت بر نشر بزرگسال هستند که گفته می شود برخی از آنها، چهره های تندرو ایران هستند.

همایش وزارت ارشاد در حمایت از مالکیت آثار هنری
خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز ششم اردیبهشت همایشی درباره «حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با تصدی‌گری بخش خصوصی» با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌کند.

هدف از برگزاری این همایش یک ‌روزه عملیاتی کردن وظایف و تحقق اهداف این وزارتخانه در زمینه حمایت از حقوق پدیدآورندگان اعلام شده است.

ایران تاکنون معاهده جهانی برای حفظ حق تالیف (کپی رایت) را امضاء نکرده است.

جاده ابریشم در موزه هرمیتاژ آمستردام

موزه هرمیتاژ سن پطرزبورگ که شعبه ای هم در آمستردام دارد، در این شعبه هلندی خود اقدام به برپایی نمایشگاه بزرگی با عنوان “جاده ابریشم” کرده است که آثار متعددی از ایران باستان را در برمی گیرد.

نشان هایی با تصویر پادشاهان اشکانی و سکه هایی از دوران ساسانی، از جمله آثار این مجموعه هستند که تاکنون در خارج از ایران به نمایش گذاشته نشده بودند.

ایران به عنوان بخشی از جاده ابریشم که هفت هزار کیلومتر طول داشت و از چین آغاز می شد و به قلمرو رومی ها می رسید، نقش مهمی در این نمایشگاه دارد.

«نسل سوخته» در لندن

اثری از شادی قدیریان در نمایشگاه نسل سوخته

اثری از شادی قدیریان در نمایشگاه نسل سوخته

نمایشگاهی از آثار نه عکاس ایرانی بعد از انقلاب در “سامرست هاوس” لندن برپا شده است.

این نمایشگاه که “نسل سوخته” نام دارد توسط فریبا فرجاد گردآوری شده و سی و چهار اثر از عکاسان ایرانی را دربرمی گیرد.

آزاده اخلاقی،‌ صادق تیرافکن، علی و رامیار، بابک کاظمی، شادی قدیریان،‌ گوهر دشتی،‌ نیوشا توکلیان و عباس کوثری عکاسانی هستند که در این نمایشگاه شرکت دارند. این عکاسان جوان چهره ای از جامع امروز ایران ارائه کرده اند. از میان آنها، صادق تیرافکن به تازگی درگذشت.

این نمایشگاه تا پایان ماه مه ادامه خواهد داشت.