اصغر فرهادی

اصغر فرهادی

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

مصدق به روایت اصغر فرهادی

اصغر فرهادی، تنها فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار، اعلام کرد که فیلم بعدی اش درباره مصدق، چهره تاریخی سرشناس ایران خواهد بود.

اصغر فرهادی در گفت و گو با روزنامه ماینیچی چاپ ژاپن گفت: «به طور حتم، اثری در ارتباط با تاریخ ایران خواهم ساخت. می‌خواهم قیام ‌کنندگانی که حدود شصت سال قبل سعی کردند تا کشور را نجات بدهند، به تصویر بکشم.»

فرهادی به جزئیات این فیلم تاریخی اشاره نکرد، اما گفت: «چنانچه دورانی را که هرج و مرج سیاسی شدید در ایران برقرار بود، به تصویر بکشم، قطعا سانسور خواهد شد و به همین جهت می‌خواهم پس از نوشتن سناریو در خصوص چگونگی روش بیان آن به شکلی که سانسور نشود، تامل کنم.»

فرهادی در این گفت و گو نسبت به دولت جدید و شرایط فراهم آمده در ایران اظهار امیدواری کرد و گفت: « دوران دولت پیشین احمدی‌ نژاد به جهت سختگیری در سانسور، دوران تاریکی برای سینمای ایران بود. بزرگترین مشکل این است خطوط قرمز فرهنگی به طور دقیق تدوین نشده است و به همین جهت، خطوط قرمز همانند آب و هوا به شکل لحظه ‌ای تغییر می‌کند. ارزیابی هنوز زود است، ولی در حال حاضر به تحقق آزادی بیان امیدواریم.»

پایان کار نمایشگاه کتاب

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- شرق پارسی- بهار اصلانی

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- شرق پارسی- بهار اصلانی

نمایشگاه کتاب تهران که از آن به عنوان پربازدیدکننده ترین نمایشگاه کتاب جهان یاد می کنند، امروز به کار خود خاتمه می دهد.

این نمایشگاه حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشت و انتظارات روشنفکران و صاحب نظران را برای تغییر در رفتار وزارت ارشاد در مقوله کتاب برآورده نکرد.

برخی از ناشران باسابقه اجازه حضور در این نمایشگاه را نیافتند و دوازده کتاب چاپ شده، از نمایشگاه جمع آوری شدند. از جمله این کتاب ها به “زنان فراموش شده” نوشته منصور کوشان ( که به تازگی در غربت درگذشت)، “ما یک سر و گردن از تفنگ ها بلندتریم” نوشته شاهرخ تندروصالح و “چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟” نوشته دارن عاصم اوغلو و جیمز رابینسون با ترجمه حسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور و همین طور سه اثر از غلامحسن ساعدی اشاره شده است.

در عین حال احمد کمالی نژاد، مدیر کمیته ناشران داخلی از “مصلحت نبودن” ارائه برخی کتاب ها سخت رانده است: «کتاب هایی بوده که مصلحت نبوده در نمایشگاه عرضه شوند که با مشارکت خود ناشر در خود غرفه نگهداری شده است. این کتاب ها که از عرضه آنها در نمایشگاه جلوگیری شده، بین سی تا چهل عنوان بوده است.»

این در حالی است که عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست خبری نمایشگاه گفته بود: «هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز بگیرد، می تواند در نمایشگاه عرضه شود.»

بزرگداشت مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی

در صد و شصتمین دوره شب بخارا، از مسعود کیمیایی فیلمساز ایرانی تجلیل شد. کیمیایی که نزدیک به پنج دهه به فیلمسازی مشغول بوده، با فیلم قیصر که از آن به عنوان یکی از اولین فیلم های موج نوی سینمای ایران یاد می شود، تحسین شد.

در این مراسم چهره هایی نظیر جمشید ارجمند، اکبر زنجان پور، گلی امامی، جواد مجابی و پری زنگنه حضور داشتند.

در ابتدای برنامه علی دهباشی مدیر بخارا گفت: « آقای کیمیایی از معدود هنرمندانی هستند که موفق شدند پس از چندین دهه فعالیت سینمایی با خلق آثاری که هر کدام در کارنامه زرین او جایگاهی دارد، در ارتباط گسترده با مردم ایران قرار بگیرد. به عبارت دقیق ‎تر سه نسل با او و آثارش زندگی کردند و برخی از کارهای سینمایی ایشان پس از چندین دهه هنوز مطرح است، دیده می‎شود و گواهی است ماندگار بر یک دوره از زندگی مردم ایران، چه بخواهیم، چه نخواهیم. در تحقیق و پژوهش و تألیف تاریخ زندگی مردم ایران در دوره اخیر باید آثاری همچون قیصر، گوزن‎‎ها، سفر سنگ و دیگر فیلم‎های ایشان را مورد ملاحظه و اشاره و بررسی قرار داد و این همه حکایت از تیزبینی و دریافت‎های عمیق آقای کیمیایی از جامعه‎ای است که با مردمش زندگی کرده و دردهایش را می‎شناسد.»

در این مراسم بهروز افخمی درباره کیمیایی گفت: «الان نزدیک پنجاه سال است که مردم ایران و اهالی تهران در میان خودشان داستان‎پرداز مرموز و غریبی به نام مسعود کیمیایی را پیدا کرده‎اند و به قصه‎هایش دل داده‎اند. او مثل یک غریبه در میان این ملت بزرگ زندگی می ‌‎کند و نگاه می‎ کند و از نگاهش کلمه می ‎سازد. کلمه‎های کیمیایی تصویر می ‎شوند و داستان می ‎شوند و داستان‎هایش گاهی فیلم می ‎شوند و گاهی رمان می ‎شوند. نثر داستانی مسعود کیمیایی فخیم و زیباست و لحنی غمناک و رازگویانه دارد. توی قلم او و توی نثر او زهری هست. این زهر کم کم خواننده را به حالتی از نیمه هوشیاری می‎برد. بهترین فیلم‎های او همین طور است، یعنی تماشاگر را نیمه هوشیار می‎خواهد.»

جمشید مشایخی، اکبر عالمی، جواد طوسی و بهزاد عبدی (آهنگساز) از دیگر سخنرانان این برنامه بودند.

نمایشگاه پرستو فروهر در تهران

فروهر
نمایشگاه تازه ای از آثار پرستو فروهر در گالری طراحان آزاد تهران برپا شد. این نمایشگاه که «نقش های تکراری خانم پ » نام داشت، آثاری از دوران های مختلف کاری این هنرمند را دربر داشت.

فروهر که والدینش را در قتل های زنجیره ای در ایران از دست داد، طی سال ها به مسائل اجتماعی و سیاسی توجه نشان داده و قتل های زنجیره ای موضوع مستقیم چند اثر او بوده اند.

فروهر در این باره می گوید: «من فکر می کنم هر هنرمندی با نگاه خودش به دنیا و تجربیات خودش کار می کند. من آدم سیاسی- اجتماعی هستم و مسلما وقتی کار می کنم با دغدغه ها و حساسیت های خودم کار می کنم و فکر می کنم خیلی طبیعی است که وقتی دغدغه های اصلی من در زندگی نوعی پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی است، این در کار من انعکاس پیدا می کند. اما چیزی که به نظر من مهم است این است که سعی می کنم از کارم ابزارسازی برای بیان مسائل سیاسی و اجتماعی نکنم. یک تفاوت اساسی وجود دارد بین سیاست و هنر. در سیاست همیشه به دنبال جواب ها می گردید و در هنر به دنبال سوال ها. هنر فضا باز می کند برای شک ها و تردید ها و ندانستن ها، و به همین دلیل است که من به این حوزه برای تفکر بسیار وابسته هستم . من این طوری فکر می کنم و آدم اهل شک و تردید هستم، ولی دغدغه هایم در حوزه سیاسی و اجتماعی هستند. »