نمایشگاه ساز

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

نمایشگاه ساز در ایران

نمایش ساز در تلویزیون ایران حرام اعلام شده، اما نمایشگاهی از سازهای مختلف غربی و سنتی در محل دائمی نمایشگاه های تهران برپا شده است.

اولین جشنواره “موسیقی، آثار شنیداری، لوازم و تجهیزات مرتبط” از یکم تا چهارم اسفند در ایران برگزار شد.

در این نمایشگاه انواع و اقسام تار، سه تار، گیتار، چنگ، طبل، تنبک، ویولون و ویلونسل به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال اهالی موسیقی قرار گرفت، هرچند تبلیغ زیادی درباره این نمایشگاه صورت نگرفت و بدون سر و صدا برگزار شد.

روحانیت علیه کنسرت پاپ

احسان خواجه امیری
کنسرت موسیقی پاپ احسان خواجه امیری که قرار بود در منطقه آزاد الوند برپا شود، به دلیل فشارهای روحانیون لغو شد.

گروهی از طلاب و روحانیون مدارس علمیه آبادان و خرمشهر با برگزاری این کنسرت مخالفت کردند.
امام جمعه آبادان، علی ابراهیمی پور در دیدار با طلاب معترض گفته است که با پیگیری های خود موفق به لغو این کنسرت شده است.

او گفته است که استاندار خوزستان هم مخالف برگزاری این برنامه بوده و اعلام کرده است که برگزاری این کنسرت به ایام فاطمیه نزدیک بوده و اجرای این برنامه ممکن بود، مخالف موازین شرعی باشد.

ابراهیمی پور ادعا کرده است که “قشر زیادی” از مردم خواستار لغو این گونه برنامه های “گناه آلود” هستند و به همین خاطر هم روحانیت اقدام به صدور بیاینه مبنی بر تعطیل کردن آنها می کنند.
او کنسرت های موسیقی را ” شبیخون فرهنگی دشمن” خوانده و گفته «رهاورد کنسرت های موسیقی گناه است.»

مدال فرهنگی فرانسه برای اصغر فرهادی

فرهادی
اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی که آخرین فیلم خود، گذشته، را در فرانسه ساخت، یک مدال فرهنگی معتبر از وزارت فرهنگ این کشور دریافت کرد.

این مدال هشت پره که روز پنج شنبه (۸ اسفند) به اصغر فرهادی اهدا شد، مدال “صاحب منصب هنر و ادبیات” نام دارد و به کسانی تعلق می گیرد که دست کم یک اثر هنری تاثیرگذار در فرانسه و دیگر کشورهای جهان خلق کرده باشد.

هیئت داوران این مدال، از بیست و پنج نفر تشکیل شده که سیزده نفر آنها را وزارت فرهنگ فرانسه تعیین می کند.

فرهادی که یک جایزه اسکار هم در کارنامه دارد، با فیلم تازه خود،شانسی در اسکار نداشت، اما این فیلم نامزد دریافت پنج جایزه سزار شده که به عنوان اسکار فرانسوی مشهور است. این جوایز این هفته اهدا می شوند.

مخالفت وزیر ارشاد با فیلتر کردن سایت های اجتماعی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بار دیگر مخالفت خود را با فیلتر کردن شبکه های اجتماعی اینترنتی اعلام کرد.

آقای جنتی روز پنج شنبه (۸ اسفند) در جمع خبرنگاران گفت: « این‌ شبکه‌ها وسیله‌ ای برای ارتباطات در دنیای امروزند و ما نیز جزیی از این دنیا بوده و نمی‌توانیم خود را محدود کنیم؛ باید از محسنات آنها استفاده کنیم و در عین حال مراقب آسیب‌ها باشیم و ملاحظات دستگاه‌ قضایی را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.»

جنتی اضافه کرد که برخی سایت های اجتماعی بنا به دلایلی فیلتر شده اند، “اما باید شرایطی فراهم شود که از آنها استفاده شود.”

آیت الله ناصر مکارم شیرازی پیشتر به اصرارهای وزیر ارشاد در این مورد اعتراض کرده بود.

حکومت ایران استفاده از سایت هایی نظیر فیسبوک و توئیتر را ممنوع کرده، اما بسیاری از مردم این کشور با استفاده از فیلترشکن از این سایت ها استفاده می کنند. این در حالی است که دفتر رهبری و ریاست جمهوری ایران و محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور در فیسبوک فعال هستند.

اجرای همزمان یک نمایش ایرانی در واشنگتن و مالزی

خرگوش سفید، خرگوش قرمز
«خرگوش سفید، خرگوش قرمز» همزمان در واشنگتن به زبان انگلیسی و در مالزی به زبان مالایی اجرا شد.

خرگوش سفید، خرگوش قرمز نمایشی است تجربی نوشته نسیم سلیمان پور که پیشتر در جشنواره ادینبورگ هم اجرا شده بود.

این نمایش به این شکل اجرا می شود که متن به شکل دربسته به دست یک بازیگر داوطلب می رسد و او پاکت نمایشنامه را باز می کند و بر مبنای توضیحات نویسنده پیش می رود.

راس منسون که برای اولین بار این نمایش را در ادینبورگ اجرا کرد، در بروشور نمایش می‌نویسد که ماه فوریه (بهمن) ۲۰۱۲ برای شرکت در جشنواره تئا‌تر فجر در ایران بوده است و در آنجا با جوانی به نام نسیم سلیمان‌پور آشنا شده که تهران را به او نشان داده و به این طریق با ایران بسیار بیش از آنچه که رسانه‌های غربی نشان می‌دهند، آشنا شده است.

منسون می‌گوید این جوان اولین نمایشنامه خود به زبان انگلیسی را به او نشان داده و او پس از خواندن تصمیم گرفته است که آن را اجرا کند: «نسیم از دیدگاه نسل خود حرف می‌زند: نسلی که در میان مصائب جنگ ایران و عراق متولد شده، حالا اواخر دهه بیست سالگی و اوایل دهه سی‌سالگی خود را طی می‌کند؛ نسلی که ایران را بدون جمهوری اسلامی لمس نکرده، با این وجود رایانه را می‌شناسد و به طرز حیرت‌انگیزی با اطلاع است. هنری که آن‌ها می‌سازند، قابل توجه است..»

اعتراض خطیب نماز جمعه به انتشار کتاب های فاسد

احمد خاتمی از چهره های تندرو، این هفته در نماز جمعه تهران گفت: « انتشار کتاب های فاسد زیبنده وزارت ارشاد نیست.»

این خطیب نماز جمعه که عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان هم هست، از قوه قضائیه به خاطر توقیف روزنامه آسمان تشکر کرد.

احمد خاتمی تاکید کرد که وزارت ارشاد پسوند “اسلامی” دارد و گفت: «طوری عمل کنید که این پسوند اسلامی زیبنده شما باشد، اجازه انتشار کتاب‌های فاسد زیبنده شما نیست. آژانس‌هایی در روزنامه‌ها تبلیغ می‌کنند که مردم را به فلان‌کشورهای فاسد می‌برند، این اقدامات در شأن شما نیست. نظارت کجا رفته است؟»

خاتمی اضافه کرد: «عده‌ای فکر می‌کنند فضا باز شده و می‌توانند به مقدسات اهانت کنند در حالی که این تحلیل اشتباه است. آن دوره گذشت که به مقدسات اهانت می‌کردند و مسئولان وقت هم از شما حمایت می‌کردند.»

رد قانون خرید آثار هنری در مجلس

در سال ۱۳۸۲ مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن دستگاه‌های دولتی می‌بایست نیم درصد از اعتبارات خود را صرف هویت ظاهری و سیمای داخلی وزارتخانه‌ها و ادارات می‌کردند و می‌توانستند از محل این اعتبارات آثار هنری هم بخرند.

هرچند این امر همواره مورد بحث و جدل بود و هنرمندان و گالری دارها به نحوه توزیع این پول و خرید آثار اعتراض داشتند، اما این بار مجلس ایران با این طرح به طور کلی مخالفت کرد.

علی مطهری، نماینده تهران و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این کشور به روزنامه تهران امروز گفته است: «متأسفانه این امر توسط کمیسیون تلفیق رد شده و حتی برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی پیشنهاد بازگشت این موضوع را به لایحه دولت دادند که رأی نیاورد. اگر این قانون تصویب می‌شد می‌توانست در زمینه اقتصادی به هنرمندان کمک کند و حمایتی بود برای آثار و تولیدات هنری ایرانی و به ‌طور حتم در اقتصاد هنر تأثیرگذار بود.»