ریچارد فرای

ریچارد فرای

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

سوزاندن جسد ریچارد فرای

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که سرانجام پس از هفتاد روز از درگذشت ریچار فرای، جسد او سوزانده شد و بدین ترتیب به وصیت این ایران شناس معروف برای دفن در کنار زاینده رود عمل نشد.

در ماه مارس، زمانی که ریچارد فرای درگذشت، خانواده او سعی داشتند طبق وصیت فرای او را به ایران منتقل کنند، اما مخالفت تندروها مانع از این کار شد. تندروهای ایرانی که فرای را “جاسوس” خطاب می کردند حتی تهدید کردند که در صورت دفن او در کنار زاینده رود، “نیروهای انقلابی” جسد او را از خاک بیرون خواهند کشید. گروهی با عنوان “مردم شهید پرور اصفهان” ادعا کردند که در صورت دفن او در اصفهان «او را می سوزانیم و جسدش را خوراک سگ های بیابان می کنیم.»

فرای در دوره خاتمی چندین بار به ایران سفر کرده بود و در دوره احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران خانه ای را در اصفهان به او پیش کش کرده بود.

عقب نشینی ضمنی وزیر ارشاد از مواضع اش درباره سایت های اجتماعی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندین بار از آزاد سازی شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک در اینترنت سخن گفته بود و به این دلیل مورد انتقاد تندروها واقع شد، در تازه ترین اظهارات خود موضع نسبتاً متفاوتی را اتخاذ کرده است.

به ‌گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی در حاشیه امضای تفاهم نامه با معاونت علمی فن ‌آوری رئیس‌جمهور، با بیان اینکه “ماهیت فیلترینگ مورد قبول همه است”، گفته است: «اختلافی که امروز وجود دارد مربوط به جزئیات است، این اختلاف نظر حتی در بین کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ نیز وجود دارد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از «نفوذ به خانه‌ها» با استفاده از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها سخن گفت و تأکید کرد: «باید به سمتی حرکت کنیم که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها و آموزه‌های قرآنی گسترش یابد.»

بازداشت دو بازیگر نماهنگ گل ایران

“گل ایران” عنوان نماهنگ (ویدئوکلیپ) تازه گروه عجم مقیم لندن است که با موضوع فوتبال و حضور تیم ایران در جام جهانی در شبکه های مختلف ماهواره ای پخش و مورد استقبال واقع شد، اما این هفته خبر رسید که دو بازیگر این کلیپ در شهرستان شاهرود در ایران بازداشت شده اند.

گروه عجم

گروه عجم

سرهنگ رحمت‌الله طاهری، فرمانده نیروی انتظامی استان تهران، به خبرگزاری ایرنا گفته است: «برابر دستورات صادر شده شناسایی عامل یا عاملان نماهنگ گل ایران در دستور کار پلیس اطلاعات و امنیت عمومی قرار گرفت. پس از چند روز بررسی سرانجام س . ع و م . ل دو نفر بازیگر فیلم که هر دو بیست و سه ساله هستند و در یک خانه مجردی زندگی می ‌کردند، دستگیر شدند.»

گفته شده که پس از اعتراف گیری از این دونفر، یک عکاس بیست و شش ساله هم که در ساخت این نماهنگ با آنها همکاری داشته، دستگیر شده است.

گل ایران با مشارکت ایرانیان در بیست شهر مختلف جهان ساخته شده است.

شبکه تازه تلویزیونی با حمایت سپاه پاسداران

به زودی یک شبکه تلویزیونی به نام “افق” که به موسسه رسانه ای “اوج” که تحت پوشش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است تعلق دارد، به راه خواهد افتاد.

تندروهایی چون وحید یامین پور‌، مجری تلویزیون ایران و از طرفداران احمدی‌نژاد، وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی که خود را به عنوان روزنامه ‌نگار فرهنگی معرفی می‌‌کند و نادر طالب‌زاده، مستندساز وابسته به دفتر رهبری، با شبکه «افق» همکاری می‌کنند.

موسسه رسانه‌ای “اوج” در آبان سال ۹۲ در اوج شکل گیری مذاکرات ایران و آمریکا، با بیلبوردهای “صداقت آمریکایی” خبرساز شد. این تصاویر تبلیغاتی با مضامین ضد‌ آمریکایی، با هماهنگی سازمان زیباسازی شهرداری در انتقاد از سیاست خارجی دولت روحانی به طور گسترده در تهران نصب شد، اما پس از مخالفت دولت این تصاویر را از سطح شهر جمع کردند.

انتقاد ناصر تقوایی از سانسور

ناصر تقوایی

ناصر تقوایی

ناصر تقوایی در مراسم بزرگداشت اش در خانه هنرمندان ایران، از سانسور حاکم در ادبیات و سینما انتقاد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، ناصر تقوایی گفت که دلیل کم ‌کار شدنش، ممنوع از کار بودن نیست بلکه به این خاطر است که «در جو فرهنگی کشور ما نمی ‌توانی کار خودت را بکنی.»

تقوایی در این جلسه گفت: «تاکنون سانسور،‌ سانسور مضمونی بوده، اما امروز دیگر صحبت از مضمون نیست و کاری با آن ندارند. بلکه با واژگان کار دارند و می‌گویند فلان واژه را استفاده نکنید. حتی شنیده‌ام با دیوان اشعار بزرگان ما به خاطر استفاده از کلامتی مانند مِی مشکل دارند… در سال‌های اخیر تقریبا هیچ چیز با ارزشی از زیر دست سانسورچی‌ها عبور نکرده. من نوشته‌های زیادی دارم اما کجا باید چاپش کنم؟ کجای دنیا واژه‌ها مجرم شده‌اند. وزارت ارشاد چرا این موضوع را نادیده می‌گیرد؟»

شهرام ناظری و اظهار نگرانی از مرگ یک نسل

شهرام ناظری

شهرام ناظری

در مراسم یادبود محمدرضا لطفی در تالار توحید، شهرام ناظری تنها سخنران این مراسم، مرگ نسل قدیم موسیقی را خطرناک شمرد و گفت: «شاید اگر این نسل از بین برود دیگر تکرار نشود و دیگر آثار آن عمق را نداشته باشد و همه چیز ساده و سطحی شود. امیدوارم آن اتفاقاتی که باید در زمینه‌های هنری اتفاق بیافتند. حرف زیاد است و دل‌های ما پر است، ولی وقت تنگ است.»

ناظری درباره کار با لطفی گفت: «ما جمعی بودیم با یک نگاه و یک فکر و ذهنیت عاشقانه آرمانخواه. تا اینکه انقلاب (انقلاب ۵۷) شد. کانون چاووش راه اندازی شد. قبل از آن گویا پیامی که عرض کردم چیزی شبیه رنسانس هنری در موسیقی قرار بود اتفاق بیافتد و آن تشکیل همین گروه بود. پس از آن دانشکده هنرهای زیبا، تشکیل گروه سازهای ملی، مکتب صبا و… در یک زمان کوتاه به وجود آمد. هنوز اگر اثر ماندگاری می شنوید از آن زمان است که قبل از انقلاب رخ داد.»

در این مراسم چهره‌هایی چون حسین علیزاده، فریدون شهبازیان، مجید کیانی، کیخسرو پورناظری، هوشمند کامکار، صدیق تعریف، بیژن بیژنی، بهرام دبیری، محمود دولت آبادی، عبدالحسین مختاباد و علی مرادخانی حضور داشتند.

ثبت شهر سوخته در یونسکو

سرانجام بقایای شهر سوخته، شهری نزدیک زابل به عنوان میراث فرهنگی بشر در یونسکو به ثبت رسید.

گفته می شود شهر سوخته در ساحل رودخانه هیرمند بنا شده بود و زمان بنای آن نیز با عصر برنز مقارن بوده و مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح است. ایرانیان حدود شش هزار سال پیش در این شهر زندگی می‌ کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سی ‌و‌هشتمین کمیته اجلاس میراث جهانی یونسکو، که در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود، پس از بحث‌های طولانی سرانجام شهر سوخته را به عنوان آثار میراث فرهنگ جهانی پذیرفت.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا، گفت: «در این اجلاس بیست و یک کشور از ثبت شهر سوخته به عنوان میراث جهانی دفاع کردند.»