رونمایی اثر حافظ ناظری

رونمایی اثر حافظ ناظری

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

اظهار نظر وزیر ارشاد درباره بیضائی و شجریان

علی جنتی وزیر فرهنگ ایران برای اولین بار درباره دو تن از برجسته ترین هنرمندانی که برای کار در ایران با مشکل مواجه هستند، اظهار نظر کرد.

جنتی به تازگی در پاسخ به سوالی درباره بهرام بیضائی، فیلمساز و نمایشنامه نویس ایرانی که از مدت ها قبل به زندگی و تدریس در آمریکا مشغول است، گفت آقای بیضائی برای ساخت فیلم در ایران “خیلی مشکل ندارد.”

این اظهار نظر دو پهلوی جنتی وجود “مشکل” را تائید می کند، اما اندازه این مشکلات را کوچک می کند، بدون آن که وزیر ارشاد ایران توضیح دهد که این مشکلات چیست.

محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان خواننده به نام هم که پس از طرفداری از مردم در اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ ریاست جمهوری ایران، شدیدا مغضوب حکومت واقع شد، مورد سوال دیگری بود که وزیر ارشاد در پاسخ گفت همه برای او احترام قائل هستند، اما «محدودیت هایی درباره آقای شجریان وجود دارد که بخشی از آن خارج از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

جنتی با این حال تاکید کرد: ” تلاش ما این است که ایشان بتواند در کنسرت‌ها مشارکت داشته باشد و علاقمندان و دوستان ایشان بتوانند از وجودشان استفاده کنند.”

جنتی به تازگی در برابر اظهار نگرانی رهبر ایران نسبت به مسائل فرهنگی در نامه ای نوشت: « وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با الهام از رهنمودهای تعالی بخش رهبر فرزانه انقلاب می کوشد با تعمیق فرهنگ و هنر متعهد، تقویت احساس مسئولیت در پدید آورندگان آثار و اصحاب رسانه و جذب حداکثری اهالی فرهنگ و هنر که در نقاط عطف تاریخی همچون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی و صحنه های مختلف رویارویی با تهاجم فرهنگی مجاهدتی بی‌ بدیل نموده اند، تمامی همت خویش را برای تحقق منویات ایشان به کار گیرد. امید می رود حاصل این تلاش و ادای تکلیف مورد تأیید رهبری گرانقدر انقلاب اسلامی، رضایت مراجع عظام تقلید و همه دلسوزان مؤمن و متعهد قرار گیرد.»

عباس کیارستمی و داوری جشنواره کن

کیارستمی و آخرین حضورش در کن

کیارستمی و آخرین حضورش در کن

عباس کیارستمی به عنوان رییس هیات داوران جشنواره کن در بخش فیلم های کوتاه و سینه فونداسیون انتخاب شد.

عباس کیارستمی که با فیلم طعم گیلاس تنها برنده ایرانی نخل طلا است، پیشتر در سال ۱۹۹۳ یکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کن و در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ جزو هیات داوران دوربین طلایی بوده است که به بهترین فیلم اول یک فیلمساز در میان تمامی فیلم های جشنواره اهدا می شود.

نوئمی لووفسکی کارگردان نویسنده و بازیگر فرانسوی، محمد صالح هارون کارگردان اهل چاد، یواخیم تریه کارگردان نروژی و دانیلا تامس کارگردان برزیلی، دیگر داوران بخش فیلم های کوتاه و سینه ‌فونداسیون جشنواره کن هستند.

شصت و هفتمین دوره جشنواره کن از چهارده تا بیست و پنجم ماه مه برپا می شود.

لغو اجرای ایرج

یک هفته پس از لغو اجرای احسان خواجه امیری، کنسرت پدر او معروف به ایرج هم لغو شد.

وزارت ارشاد دلیل لغو این کنسرت را که قرار بود در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شود، نداشتن مجوز خواندن برای ایرج ذکر کرده است.

دفتر موسیقی این وزارتخانه در اطلاعیه ای توضیح داده است که قرار بوده بزرگداشتی برای ایرج برگزار شود، اما خوانندگان کنسرت کسان دیگری بوده اند و پس از ذکر نام ایرج در تبلیغات این مراسم به عنوان خواننده، وزارت ارشاد آن را خلاف “توافق” و “قانون” خوانده و مجوز کنسرت را باطل کرده است.

سمفونی رومی و حافظ ناظری

حافظ ناظری، پسر شهرام ناظری، خواننده ستایش شده ایرانی، آلبوم تازه خود را با نام “بعد یازدهم” در تهران رونمایی کرد.

این آلبوم که بخش اول از مجموعه “سمفونی رومی” است که توسط شرکت بزرگ موسیقی سونی تولید می شود، در همین ماه به صورت جهانی توزیع خواهد شد.

آلبوم «بعد یازدهم» با همکاری حافظ ناظری و شهرام ناظری و مجموعه‌ ای از نوازندگان جهان که همگی جزو برندگان یا نامزدهای جایزه گرمی بوده‌اند و در موسیقی غرب و شرق چهره‌های سرشناسی به شمار می‌روند، اجرا و ضبط شده است. ذاکر حسین، گلن ولز، دیپاک چوپرا و تام لازاروس از جمله این هنرمندان‌ هستند. یکی از تهیه‌ کنندگان این آلبوم نیز دیوید فراست است که سال گذشته برنده جایزه گرمی بهترین تهیه‌کننده سال شد.

درگذشت علیشاه مولوی، شاعر اجتماعی

علیشاه مولوی

علیشاه مولوی

علیشاه مولوی، شاعری که با محتوای اجتماعی آثارش و اعتراضاتش به سانسور شناخته شده است، صبح روز پنج شنبه در بیمارستانی در تهران درگذشت.

او که به دلیل خونریزی مغزی به بیمارستان منتقل شده بود، پس از چند روز بستری بودن، در سن شصت و یک سالگی از دنیا رفت.

او به مدت شش سال سردبیر مجله “نافه” بود، در سال های اخیر به دلیل وجود سانسور از ارائه کتاب هایش برای انتشار در ایران خودداری می کرد.

آخرین مجموعه اشعار چاپ شده او “کاملن خصوصی برای آگاهی عموم” نام دارد که توسط نشر ناکجا در پاریس به چاپ رسید.

باید را به هر رنگی می‌نویسم سرخ می‌شود
کی می رسد شادمانی لحظه ای که
تشیع جنازه ی آخرین شان باشد
به سوی گورستان افعال امری
علیشاه مولوی

نامزدهای جایزه گلشیری

جایزه گلشیری که هر سال به بهترین رمان ها و داستان های کوتاه از نظر چند داور این جایزه اهدا می شود، سال گذشته برای پیدا کردن سالن برگزاری مراسم با مشکلات متعدد روبرو بود.

با این حال برگزار کنندگان این جایزه امسال اظهار امیدواری کرده اند که مسئولان ارشاد و سایر نهادهای دولتی ایران از در اختیار گذاشتن تالاری برای برپایی این مراسم نهراسند.

بنیاد گلشیری اعلام کرده است که مجموعه داستان‌های بهت‌زدگی و داستان‌های دیگرنوشته پیام ناصر (نشر مرکز)، در هوای گرگ و میش از محسن عباسی (رخداد نو)، شما از کجا بادمجان می‌‌خرید نوشته دینا کاویانی (هیلا)، کاج‌های مورب از علی چنگیزی (چشمه) و کتلت سرد نوشته امید پناهی ‌آذر (هیلا) به عنوان نخستین مجموعه داستان‌های این نویسندگان، نامزد دریافت جایزه گلشیری شده‌اند.این بخش توسط هلن اولیائی‌نیا، شاپور بهیان، علی خدایی، مهدی ربی و فرهاد کشوری داوری می‌شوند.

دکتر داتیس نوشته حامد اسماعیلیون، گرمازده از مهام میقانی، نامحرم نوشته یاسر نوروزی و یک رمانس دانشگاهی مرگبار از محمود سعیدنیا نخستین رمان‌ها و داستان‌های بلند نویسندگانی هستند که در سیزدهمین دوره جایزه بنیاد گلشیری با هم رقابت می‌کنند. فرشته احمدی، محمد حسینی و کامران سپهران داوران این بخش هستند.

روند این جایزه، نوع انتخاب داوران و آثار برگزیده طی همه این سال ها، مانع از اعتبار کامل جایزه گلشیری شده و انتقادات زیادی را برانگیخته است.