محمد رضا لطفی

محمد رضا لطفی

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

درگذشت محمد رضا لطفی

محمد رضا لطفی، موسیقیدان و نوازنده برجسته تار، صبح روز جمعه ۱۲ اردیبشهت، در بیمارستان پارس تهران بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

لطفی که در سال ۱۳۲۵ در گرگان متولد شد، در جوانی به تهران آمد و در هنرستان شبانه موسیقی به تحصیل پرداخت. بعدتر به هنرستان روزانه راه یافت و در ارکستر صبا که زیر نظر حسین دهلوی اداره می شد، به عنوان نوازنده تار به کار پرداخت.

او در دهه پنجاه گروه شیدا را بنیان نهاد و در اوایل انقلاب به همراه حسین علیزاده گروه چاووش را بنیان نهاد.

لطفی طی سال ها با خوانندگان برجسته ای چون محمدرضا شجریان و شهرام ناظری کار کرد. لطفی در سال ۱۳۹۰ یک گفت و گوی جنجالی با یکی از مجلات ایران داشت که در آن به محمدرضا شجریان به شدت حمله کرد. لطفی ضمن متهم کردن شرکت شجریان به “درآمدزایی مثل یک شرکت تولید کننده” به این خواننده برجسته ایرانی اعتراض داشت که چرا با بی بی سی و صدای آمریکا مصاحبه می کند و به شرایط داخل ایران برای اجرای کنسرت هایش اعتراض دارد. با این حال در سال های اخیر خود لطفی هم چندین بار مجوز اجرای کنسرت نیافت.

مراسم تشییع جنازه او در تهران برگزار می شود و بنا به وصیتش جسد او در گرگان به خاک سپرده خواهد شد.

لیلا حاتمی داور جشنواره کن

لیلا حاتمی در جشنواره کن

لیلا حاتمی در جشنواره کن

لیلا حاتمی بازیگر برجسته سینمای ایران، به عنوان داور بخش اصلی جشنواره کن برگزیده شد.

لیلا حاتمی پس از فیلم جدایی نادر از سیمین در فرانسه مطرح شد و گفت و گوهای تلویزیونی او به زبان فرانسه بر شهرتش در این کشور افزود.

حاتمی در کنار سوفیا کوپولا، ویلم دفو، کارول بوکه، دویون جون، گائل گارسیا برنار، ژانگکه جیا و نیکلاس ویندینگ رفن به سرپرستی جین کمپیون فیلم های بخش مسابقه شصت و هفتمین دوره جشنواره کن را داوری خواهد کرد.

امسال هیچ فیلمی از سینمای ایران یا سینماگران ایرانی ساکن خارج از این کشور در هیچ یک از بخش های جشنواره کن پذیرفته نشده است.

عباس کیارستمی به عنوان رییس هیات داوران بخش مسابقه فیلم های کوتاه و سینه فونداسیون در کن حضور خواهد داشت.

جشنواره کن از چهاردهم تا بیست و پنج ماه مه برگزار خواهد شد.

افتتاح نمایشگاه کتاب

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب روز چهارشنبه در مصلای تهران افتتاح شد در حالی که برخی از ناشران معتبر جایی در این نمایشگاه ندارند و اختصاص غرفه های بهتر به ناشران دولتی و مذهبی اعتراضاتی را برانگیخته است.

به نظر می رسید نمایشگاه کتاب در دولت جدید، با تغییرات عمده و قابل توجهی روبرو خواهد بود، اما ناظران در تهران می گویند که نمایشگاه امسال تفاوت ملموسی با دوره های قبلی خود ندارد.

گشت ارشاد در تمام ورودی های نمایشگاه حضور دارد و به بانوان برای رعایت حجاب تدکر می دهد و در عین حال فروش آثار نویسندگان و شاعران برجسته ای چون صادق هدایت و فروغ فرخزاد در این نمایشگاه ممنوع است.

حسین علیزاده مراسم بزرگداشت خودش را ترک کرد

حسین علیزاده

حسین علیزاده

چهارشنبه نهم اردیبهشت تالار شهناز خانه هنرمندان میزبان برنامه ای بود که قرار بود در آن از حسین علیزاده تجلیل شود، اما این آهنگساز برجسته ایرانی در اعتراض به بی برنامگی برگزار کنندگان، سالن را ترک کرد و برنامه منتفی شد.

قرار بود این برنامه راس ساعت شش آغاز شود و علیزاده هم راس این ساعت در آنجا حاضر شده، اما متوجه شده که به غیر از شاگردانش و چند خبرنگار، کس دیگری برای این مراسم دعوت نشده و نماینده ای از وزارت ارشاد، مرکز موسیقی، انجمن موسیقی یا چهره های پیشکسوت موسیقی در این مراسم حضور نداشته و به همین دلیل علیزاده سالن را ترک کرده است.

رییس انجمن موسیقی خانه تئاتر با رفتن روی سن و با اعلام این که حسین علیزاده به دلیل فشردگی برنامه های کاری و تاخیری که در اجرای این برنامه ایجاد شده سالن را ترک کرده، گفت:« تندیس، هدیه و یک تقدیرنامه به امضای آقای بازیگر (عزت الله انتظامی) و ایرج راد برای این پیشکسوت موسیقی کلاسیک ایرانی در نظر گرفته شده که بعدها به وی اهدا می شود.»

کشف تابلوی منتسب به پیکاسو در اردبیل

فردی که در روستای اولتان از توابع شهرستان پارس آباد در استان اردبیل به دنبال خریدار برای تابلویی بود که گفته می شود اثر پابلو پیکاسو نقاش برجسته اسپانیایی است، دستگیر و تابلو هم توقیف شد.

کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدعی شده است: «کارشناسان میراث فرهنگی استان اردبیل در بررسی های اولیه و با در نظر گرفتن ویژگی‌های اثر و مقایسه آن با سایر آثار به جامانده از نقاش معروف یاد شده اصالت این تابلو را تایید کردند، اما تایید نهایی و قطعی را منوط به آزمایش‌های خاص درباره آن دانستند.»

گمانه زنی هایی مبنی بر تعلق این تابلو به موزه ای در عراق یا کویت مطرح شده است. وزارت ارشاد ایران در صحت ادعای تعلق این تابلو به پیکاسو ابراز تردید کرده، اما گفته است که یک گروه از کارشناسان زبده را برای تعیین اصالت این اثر به اردبیل خواهد فرستاد.

کنسرت شهرام و حافظ ناظری در ونکوور

ناظری

ناظری

شهرام ناظری خواننده برجسته به همراه پسرش حافظ، کنسرت بزرگی را در شهر ونکوور کانادا برگزار کرد.

این کنسرت که در شامگاه ۲۶ آوریل برگزار شد بخشی از تور کنسرت “ناگفته ها” از پروژه سمفونی رومی بود.

حافظ ناظری به تازگی آلبومی را در این مجموعه منتشر کرد که توسط یکی از بزرگترین کمپانی های موسیقی عرضه شده است.

نوازندگان این برنامه ترکیبی از نوازندگان ایرانی و خارجی بودند و حافظ ناظری با ساز تازه ای که “شب” می نامد، به اجرای برنامه پرداخت.

شهرام ناظری پس از چهارده سال در شهر ونکوور که میزبان ایرانیان زیادی است، به اجرای برنامه می پرداخت.