هفت سنگ

هفت سنگ

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

حمایت مجلس از سریال حنجالی صدا و سیما

شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای مجلس شورای اسلامی از کپی برداری سریال جنجالی هفت سنگ از یک سریال آمریکایی حمایت کرده است.

سریال «هفت‌سنگ» که محصول شبکه سوم سیمای ایران است، اخیرا به موضوعی خبرساز در رسانه‌های جهان تبدیل شد. پس از پخش چند قسمت از این مجموعه مشخص شد که این سریال نسخه ای کپی‌شده از یک سریال موفق آمریکایی به نام «خانواده امروزی» است که تاکنون جوایز معتبری را نیز از آن خود کرده است.

روزنامه «تایمز» سریال ایرانی «هفت سنگ» را کپی کامل و سکانس به سکانس از نسخه آمریکایی با «همان حرکت دوربین و شوخی‌ها» خواند. نشریات مختلف دیگر در سراسر جهان نیز این اقدام تقلیدی صدا و سیمای ایران را پوشش دادند.

شورای نظارت بر صدا و سیمای مجلس شورای اسلامی که همان طور که از عنوانش برمی آید وظیفه نظارت بر صدا و سیما را به عهده دارد، در تازه ترین اظهارنظر این مسایل را «جنجال سیاسی» خوانده است.

بیژن نوباوه دبیر این شورا کپی کاری را امری بسیار رایج در موسیقی، سینما و مجلات دنیا خوانده و گفته است: «اقتباس امری طبیعی در همه جای دنیا است و هیچ کجای دنیا اقتباس و کپی برداری محدود تخلف محسوب نمی شود.»

او در گفتگو با سایت «خانه ملت» اظهار داشته که صرفا یک کار کپی شده را نمی‌ توان تخلف دانست و مدعی شده که جنجال‌های اخیر به وجود آمده در مورد این مجموعه تلویزیونی «بیشتر یک جریان‌سازی سیاسی» بوده است. او محتوای این سریال را ایرانی و اسلامی خوانده است.

اصغر فرهادی و کمپین علیه جنگ غزه

فرهادی و ستوده

فرهادی و ستوده

اصغر فرهادی سینماگر برجسته و تنها برنده ایرانی جایزه اسکاربه همراه نسرین ستوده کمپینی برای متوقف کردن جنگ در غزه به راه انداخته است.

این دو در یک عکس که در فیس بوک منتشر شده برنری به دست گرفته اند که روی آن این جمله نوشته شده: Stop killing your fellow beings (کشتن همنوعانتان را متوقف کنید).

فرهادی و ستوده از مردم خواسته اند عکس هایشان را با این شعار در صفحه‌ ای که به این منظور در فیسبوک ایجاد شده انتشار دهند.

برخی از اعضای فیس بوک با گرفتن عکس خود با همین نوشته، به این کمپین پیوسته اند.

برخی دیگر از سینماگران ایرانی، نظیر مجید مجیدی که به عنوان فیلمساز نزدیک به رهبر ایران شناخته می شود در بیانیه ای به «جنایات صهیونیست ها» اعتراض کرده اند.

جراحی زیبایی ممنوع

صدا و سیمای ایران اعلام کرده است کسانی که جراجی زیبایی انجام داده باشند، حق بازی در سریال ها و فیلم های تلویزیونی را ندارند.

این سازمان اعلام کرده است که برای جلوگیری از «مسری شدن جراحی زیبایی» تنها بازیگران جوانی را به کار می گیرد که عمل زیبایی انجام نداده باشند.

علی اکبر محمودی مهریزی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران ضمن اعلام این مطلب گفته است: «بازیگران پسر یا دختری که جراحی عمل صورت یا زیبایی انجام داده‌اند، از چرخه انتخاب ما برای بازیگر شدن خارج هستند.»

جراحی زیبایی به ویژه جراحی بینی در ایران بسیار شایع است و این موضوع بارها مورد توجه رسانه های جهانی قرار گرفته و مورد بحث واقع شده است. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان عمل جراحی زیبایی را در خود جای داده است.

شجریان و سیاست

شجریان

شجریان

محمد رضا شجریان خواننده سرشناس ایرانی که این سال ها به دلیل حمایت از مردم در تظاهرات سال ۸۸ مغضوب تندروها است، در مصاحبه ای مواضع خود را درباره هنر و سیاست اعلام کرد.

شجریان در این مصاحبه که در ایران فردا منتشر شده می گوید: «من هرگز هنر را برای هنر یا هنر را برای خودم دنبال نکرده ام؛ همیشه به حال و هوای مردم و جامعه نگاه می کردم. زمانی که همه خوب بوده اند از عشق و عاشقی حرف زده ام. ‌اگر مردم اعتراضی داشته اند،‌ زبان اعتراض آنها شده ام. اگر مردم به اتفاقات پیرامونشان بی توجه بودند،‌ تلنگری به آنها زده‌ام… خود خواندن ترانه، ‌موسیقی ریتمیک و چهارمضراب یک نوع مبارزه و دفاع از جامعه در برابر چیرگی سیاست بوده است. ضمن اینکه مبارزه اجتماعی را پیش می‌بریم،‌ باید زمان هایی برای تازه‌ شدن وجود داشته باشد. زمان هایی برای اینکه نگذاریم سیاست همه ساحت های زندگی ما را در بر بگیرد.»

مشروح گزارشی در این زمینه را در شرق پارسی بخوانید

مشکلات شوش برای ثبت در یونسکو

شوش

شوش

ثبت شهر باستانی شوش به عنوان میراث فرهنگی جهان در یونسکو با مشکلاتی روبرو شده است.
نهادهای مدنی و انجمن های حافظ میراث فرهنگی تلاش زیادی را برای ثبت شوش به عنوان میراث فرهنگی جهانی در یونسکو آغاز کرده اند، اما مشکلات فراوانی در این زمینه بروز کرده و بحث های زیادی پیش کشیده شده است.

از جمله مهمترین این بحث ها مساله حد و حدود شوش است. طبق قانون یونسکو اگر جایی به عنوان میراث فرهنگی معرفی می شود باید وسعت آن کاملا مشخص شده باشد، اما وسعت شوش هنوز مشخص نیست و درباره آن اختلاف نظر وجود دارد.

تعیین حریم شهر باستانی شوش برای نخستین بار در زمان جنگ ایران و عراق انجام شد. در آن زمان برای حفاظت از آثار شوش یک «حریم اضطراری» به وسعت چهار صد هکتار توسط باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی تعیین شد.

در سال‌ ۱۳۷۸ هجری خورشیدی، سازمان میراث فرهنگی از باستان شناسان خواست تحقیقات جدیدی را برای یافتن محدوده شوش انجام دهند. در این برنامه مطالعاتی حریم شوش به سه برابر میزان قبلی، یعنی هزار و دویست هکتار افزایش یافت.

اما با کمال تعجب مسئولان میراث فرهنگی به ریاست رحیم مشایی از پذیرفتن این وسعت خودداری کردند و آن را مانع گسترش شهر شوش عنوان کردند. مساله ساخت دو هتل در این منطقه در آن زمان به یک جنجال رسانه ای بدل شد و سرانجام ساخت این دو هتل متوقف شد.

حالا مشخص نیست که مسئولان تازه میراث فرهنگی چه تصمیمی درباره وسعت شوش خواهند گرفت.