نمایشگاه از تاریکی تا سبکبالی در لندن

نمایشگاه از تاریکی تا سبکبالی در لندن

“همه عقلم، همه عشقم، همه هستی” این نام سه تابلو از آثار شهرزاد غفاری است که در نمایشگاهی در لندن به نمایش درآمده است. او تحت تاثیر تصوف و اشعار مولانا، گاه به گاه واژگانی از اشعار مولانا را زیور نقاشی هایش می کند. تابولهایی که به گفته خودش خط نقاشی اما بیشتر نقاشی است.

شهرزاد غفاری متولد ۱۳۵۱ و از خاندان صنیع الملک غفاری و کمال الملک غفاری نقاشان صاحب نام ایرانی است، از ۱۲ سالگی نقاشی را که سنت ۱۵۰ ساله خانواده شان است، آغاز کرد. او الفبای کار را از مصطفی دشتی آموخت و موثرترین استادش را مرحوم پوزشی می داند. غفاری از دانشگاه آزاد اسلامی تهران در رشته گرافیک و طراحی فارغ التحصیل شد و تاکنون در کشورهای ایران، فرانسه، مالزی و کانادا چندین نمایشگاه داشته است.

نمایشگاه از تاریکی تا سبکبالی در لندن

نمایشگاه از تاریکی تا سبکبالی در لندن

اولین نمایشگاه شهرزاد غفاری در بریتانیا از ۱۸ سپتامبر تا ۴ اکتبر در لندن برگزار می شود. در این نمایشگاه ۱۹ اثر او به نمایش گذاشته شده و این آثار در مجموع حدود یکصد هزار پوند قیمت گذاری شده است.

شهرزاد غفاری درباره سبک آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه به شرق پارسی می گوید: “سبک کارهای من خط -نقاشی و بیشتر نقاشی است که در آن ها رنگ، فرم وخط به طور مشترک استفاده می شوند و هیچ یک از این عناصر برتری خاصی ندارد. خودم فکر می کنم کارهایم کم کم به سمت آبستره پیش می رود. من از رئال شروع کردم و به تدریج به این سبک رسیدم.”

او می گوید: نمی خواهد خود را در چارچوب هیچ سبک خاصی قرار دهد و فراغ بالی هنری را به پافشاری بر سبکی خاص ترجیح می دهد.

غفاری درباره استفاده از رنگ در کارهایش می گوید: “همانطور که از اسم نمایشگاه «از تاریکی به سبکبالی» پیداست، رنگ هایم هم از تاریک به روشن می روند و درگیری این دو رنگ با هم است که هرکدام زیبایی خودش را به نمایش میگذارد و در بیشتر تابلوها این جریان برقرار است.”

شهرزاد غفاری درباره اینکه چگونه به نقاشی روی آورده می گوید: “من از سن کم کار نقاشی را شروع کردم وبا تشویق خانواده راه خودم را ادامه دادم. شانس این را داشتم که در نوجوانی از کلاس های آقای دشتی ومرحوم استاد پوزشی بیشترین چیزها را یاد بگیرم می توانم بگویم سابقه خانوادگی که دارم موجب شد تا فکر کنم من هم می توانم.”

هنرمند ایرانی در مورد جسارتی که در کارهایش وجود دارد می گوید: “هنرمند چیزی را که ندارد در نقاشی اش به تصویر می کشد، من خودم شخصا در زندگی آدم جسوری نیستم، اما می توانم جسورانه با قلم و رنگ هایم کار کنم که برای خودم هم جالب است.”

نمایشگاه از تاریکی تا سبکبالی در لندن

نمایشگاه از تاریکی تا سبکبالی در لندن

چارز مور برگزار کننده این نمایشگاه در پاسخ به اینکه چرا در سال های اخیر نمایشگاه های زیادی در دنیا از آثار هنرمندان ایرانی استقبال کرده اند می گوید: “ایران تاریخی غنی دارد. این سابقه و قدمت در هنر امروزی که توسط هنرمندان معاصرش تولید می شود، تاثیرگذار است. هنر ایرانی پلی برای معرفی فرهنگ ایرانی به مردم سایر کشورها محسوب می شود. ما در این گالری تلاش می کنیم هنرمندان جدیدی را به بازار هنری بریتانیا معرفی کنیم.”

نقاشی هم مثل هر هنر دیگری مخاطبان خود را دارد و افراد با سلایق خود با کار هنرمند ارتباط برقرار می کنند. پرنیان یکی از بازدید کنندگان که در حال تماشای یکی از تابلوها بود می گوید: ” آثار این نمایشگاه پر از رنگ است، چیزی در تک تک آثار هست که من را تحت تاثیر قرار میدهد. در این نمایشگاه دوست دارم مدت ها تنها به یکی از کارها نگاه کنم.”

ربکا بازدید کننده انگلیسی می گوید: “من از هنر ایرانی چیز زیادی نمیدانم اما رنگ و فرم این اثار بسیار جالب است. فکر کنم چیزی مثل شعر در این تابلوها کشیده شده است. خیلی مهم است که هنر و فرهنگ کشوری مثل ایران بیشتر در معرض نمایش گذاشته شود. هنر واسطه اصلی در برقراری ارتباط فرهنگی بین ایران و سایر کشورها است”.

اما علی یک ایرانی که به دیدن نمایشگاه آمده می گوید: “از بعضی از کارها خوشم نمی آید. همسرم که انگلیسی است کارهایی با رنگ قرمز را ترجیح میدهد اما من بیشتر از کارهای کلاژ با رنگ فیروزه ای خوشم می آید و بعضی کارها را هم اصلا دوست ندارم”.